Page content

Verschil tussen Overspannen en Burn-out

Overspannen of Burn-out?

Overspannen of Burn-outJe moet langdurig over je grenen heen gaan voor zowel overspannen als burn-out. Je kunt last krijgen van spanning op diverse plekken in je lichaam (maag, rug, schouders), vermoeidheid, slapeloosheid en concentratieproblemen.

Maar hoe weet je nou waar je last van hebt: overspannen of burn-out? Wanneer moet je gewoon een poosje rustiger aan doen en wanneer zijn ingrijpendere maatregelen nodig? Sommigen zeggen dat burn-out gewoon extra overspannenheid is, anderen vinden dat het echt van elkaar verschilt.

Groot verschil  in Oorzaken van de Situatie en van de Persoon

Hoe weet je nou of je rust moet nemen en je serieus zorgen maken, of dat je gewoon door kunt gaan? Sommige specialisten zeggen dat burnout en overspannen hetzelfde zijn. Ik kijk zelf vooral naar de achterliggende oorzaken van overspannenheid en burn-out. Daarin is een wezenlijk verschil te zien.

Bij overspannenheid helpt het om het even een paar weken wat rustiger aan te doen. Als je daarna blijvend op tijd rust neemt, dan gaat het uitstekend. Bij Burn-out knapt het lijntje. Dan heb je jezelf niet even met een paar weken op de rit; daar komt meer bij kijken.

Overspannen

Overspannen Overspannen … het woord zegt het al; je zit over je spanning heen; over de spanning die je aan kunt. Als de spanning te lang te hoog is, dan word je overspannen.

Dat kan zijn door specifieke problemen in het werk, je relatie of je gezondheid. Stress, reddeloosheid, opvliegend gedrag, huilbuien, verlies van grip en overzicht zijn symptomen van overspannenheid.

Meestal is er een combinatie van oorzaken nodig voor overspannenheid:

  • overspannen verwachtingen op het werk
  • onzekerheid en stress bij reorganisaties op het werk
  • overlijden of ziekte van dierbaren en de daaraan gekoppelde zorg
  • een combinatie van een drukke baan en bijvoorbeeld een verbouwing thuis
  • ingrijpende privégebeurtenissen, zoals echtscheiding, overlijden, kind krijgen
  • ingrijpende gebeurtenissen op het werk, zoals plotseling ontslag.

Bij overspannenheid kun je het beste een paar weken rust en afstand nemen. Sporten en afleiding helpen goed. Als de stresssymptomen blijven, dan moet je oppassen.

Burn-out

Burnedout

Een burn-out wordt opgebouwd gedurende meerdere jaren: 5 tot 7 jaar. Je moet dus langdurig en ver over je grenzen heen gaan én de symptomen negeren.

Een burn-out wordt vaak aan werk toegeschreven. De echte oorzaken zitten echter in de combinatie van werk en je persoonlijkheid.

Daarbij kun je denken aan de volgende persoonlijke eigenschappen:

  • perfectionisme; het moet bovenal perfect
  • controll: situaties en mensen onder controle willen houden
  • loyaal: te inschikkelijk naar bepaalde mensen of situaties
  • verantwoording: jezelf verantwoordelijk voelen en alles op je nek nemen
  • subassertief: moeilijk nee zeggen of grenzen stellen.

Diepere Oorzaken Burn-out

Als LoopbaanProfessional zie ik oorzaken die op een nog dieper niveau liggen dan de persoonlijke eigenschappen; ze liggen op zielniveau. Elk mens heeft een missie; een levensopdracht; een levenspad.

Bij een burn-out ben je mijlenver van “je padje af”. Gedurende meerdere jaren wordt je dan iemand die je eigenlijk helemaal niet bent.

Gevolgen van Burn-out

het Touw knaptBij burn-out knapt het lijntje en de gevolgen zijn veel heftiger. Meestal weet je gedurende de eerste paar maanden links niet hoe je het rechts hebt. Het maken van een boodschappenlijstje kan al een hele opgave zijn, in de winkel boodschappen doen met hetzelfde lijstje ook. Na een paar maanden ontstaat meestal een begin van energie en kom je weer wat bij je positieven.

Thuis kun je last hebben van apathie. Veel slapen en voor de buis hangen. Snel geïrriteerd zijn kan ook, evenals cynisme.

Op je werk zal je werkgever naar een vervanger moeten zoeken. Of je later in staat zult zijn om hetzelfde werk te doen is nog maar de vraag. Waarschijnlijk niet. Het is zeer aan te bevelen om snel een coach in te schakelen.

Als je een eigen bedrijf hebt schakel dan snel iemand in die met opdrachtgevers kan overleggen, anders dreigt faillissement.

Volledig herstel is zeer goed mogelijk. Als je daarover meer wilt lezen, klik dan op “Burn-out: hoe kom je erin en eruit?

Kennismaken

Als je kennis wilt maken met de unieke en succesvolle dienstverlening van LoopbaanRegisseur, dan nodig ik je uit voor de Loopbaan BoostCamp.

Twee dagen vol met energie, inspiratie, oefeningen, tips, eye-openers, ai-openers, twee lunches en een netwerkdiner voor € 48,-!

Pak je Talenten, Koers en Passie, haal meer uit Communicatie, verdubbel je Netwerk leer jezelf optimaal te Presenteren en Solliciteer trefzeker. Zo selecteer jij je Baan en Baas. Voor meer informatie klik op deze link.

Je kunt ook een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Als je het contactformulier invult, neem ik binnen 2 werkdagen contact met je op.

Op je LoopbaanSucces,

Bodo Agterhof

    Comment Section

    0 reacties op “Verschil tussen Overspannen en Burn-out

    Plaats een reactie


    *