Page content

10 Wapenfeiten voor een Winnend Curriculum Vitae

Met deze 10 Wapenfeiten maak je een WINNEND C.V. en zorg je voor 3X zo veel Uitnodigingen

http://youtu.be/V05VLBc9G9Q

Hoe maak ik een Curriculum Vitae?... is één van de meest gestelde vragen aan een loopbaanadviseur.

Als je solliciteert, dan wil je natuurlijk uitgenodigd worden. Een Curriculum Vitae met SollicitatieBrief of SollicitatieMail is tegenwoordig topsport.

De grap is, dat de meeste mensen een CV maken zoals ze denken dat het hoort. Ze gaan dus af op denkbeeldige andere personen. Draai dit om. Laat jezelf zien je CV!

Laat jouw CV een afspiegeling zijn van jezelf. Als je een warm iemand bent, laat die warmte dan zien. Als je een expert bent, laat dan je expertise zien. Als je zeer analytisch bent ingesteld, laat dit dan zien.

In de afbeelding zie je de linker- en de rechter hersenhelft staan. Een CV moet die feiten en resultaten benoemen die een werkgever wil zien én een CV moet een klik bewerkstelligen; er moet dus gevoel en bezieling in zitten.

Met de tips op deze en op de volgende pagina's kun je feiten, resultaten, gevoel en bezieling in je Curriculum Vitae stoppen.

Onderstaand de top-10 voor een Curriculum Vitae waarmee je uitgenodigd wordt:

  1. Bel voor meer informatie en pas je Curriculum Vitae aan
  2. Je moet aan de functie-eisen voldoen
  3. De meest relevante informatie op de bovenste helft van je 1e A4
  4. Schrijf een pakkende Professionele Doelstelling
  5. Vermeld resultaten bij je werkzaamheden van de afgelopen 5 jaar
  6. Een authentieke en iets creatieve lay-out
  7. Toets je eigen naam in op Google
  8. Een goede foto van jezelf op je CV of op je LinkedIn profiel
  9. Zorg voor een goed LinkedIn profiel
  10. Maximaal 2 A4.

1- Bel voor meer informatie en pas je Curriculum Vitae aan

Als voorbeeld neem ik een organisatie die handelt in geschenkartikelen. De directeur zoekt een Administratief Medewerkster en hij plaatst de vacature op een vacaturesite. Deze Directeur is een echte handelaar, dus plaatst hij de advertentie met algemene termen. Zo van MEAO- of Schroevers diploma, minimaal 3 jaar ervaring, Engels en Duits kunnen spreken en schrijven.

Een kijkje achter de schermen: Deze functie werd uitgeoefend door zijn vrouw. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop en zij was verantwoordelijk voor het reilen en zeilen intern. Daarnaast is het handig als zij er zeer representatief uitziet om grotere klanten door de showroom te leiden, want dat werkt omzetverhogend.

Honderden dames reageren in de trend van: "Ik ben precies wat u zoekt". Maar hoe kan ze nou weten dat deze Directeur eigenlijk een rechterhand zoekt, als ze niet eerst gebeld heeft voor meer informatie?

Dus altijd eerst bellen voor meer informatie, want doorgaans wordt een advertentie opgesteld in algemene termen en daarnaast is het promotie, dus alleen het beste en het mooiste staat in de advertentie. Zo steekt trouwens ook een CV in elkaar; je laat je van je beste kant zien.

Probeer uit te vinden wat de organisatie eigenlijk echt zoekt. Als het klikt en je voldoet aan het gevraagde, dan is je sollicitatie een schot in de roos. Als het aan de telefoon juist niet klikt, bespaar je dan tijd en moeite en schrijf geen brief of sollicitatiemail.

2- Je moet aan de functie-eisen voldoen

Dat klinkt heel logisch, maar in werkelijkheid voldoen ongeveer 75% niet aan de functie-eisen. De vuistregel is dat 50% van de sollicitaties door de selecteurs niet serieus genomen wordt. Hun opleiding en werkervaring komen niet eens in de buurt van het gevraagde en de brief en CV zien er slecht verzorgd uit.

Nog eens 25% weet eigenlijk wel dat ze weinig kans maken, maar wie niet waagt die niet wint. Overigens zijn selecteurs huiverig om een over gekwalificeerd iemand aan te nemen uit angst dat deze persoon het binnen een jaar voor gezien houdt.

3- De meest relevante info op bovenste helft 1e A4

Houd je Personalia zo kort mogelijk. Daaronder volgt je "Professionele Doelstelling". Dat is jouw statement, die bewezen wordt door de rest van je CV. Daarna je Arbeidsverleden in anti-chronologische volgorde; dus je meest recente baan bovenaan.

Op deze manier is voor de selecteur in één oogopslag duidelijk wie je bent, wat je gedaan hebt en wat je waarom zoekt. Extra voordeel is, dat deze informatie ook op deze manier op het beeldscherm zichtbaar is zonder door te hoeven scrollen.

4- Schrijf een pakkende Professionele Doelstelling

Een Professionele Doelstelling beschrijft jou als persoon, wat je arbeidsverleden is en waarom je welke baan zoekt.

Bij voorkeur vermeld je iets van bereikte resultaten of je meerwaarde.

5- Vermeld de resultaten van de afgelopen 5 jaar

Waar je de afgelopen 5 jaar gewerkt hebt en wat je gedaan hebt, dat zegt niet zoveel. Dit geldt met name voor functienamen die veel voorkomen, zoals Administratief Medewerkster en Verkoopmedewerker.

Een Administratief Medewerkster die vermeldt dat ze ook belde met debiteuren, waardoor facturen openstaand langer dan één maand met 50% daalde, kijk, dat snijdt hout. Als een Verkoopmedewerker vermeldt dat gedurende de afgelopen 3 jaar de omzet met 25% steeg, dan maakt dat in deze recessie indruk!

6- Een authentieke en iets creatieve lay-out

Ruim 90% van de CV's bestaat uit een droge opsomming van Personalia, Opleiding en Arbeidsverleden. Bij 250 sollicitanten moet een P&O-er zich daar dan doorheen worstelen.

Nou gaat het er niet om, om op te vallen om het opvallen. Het gaat er wél om, dat je een CV veel meer een afspiegeling van jezelf kunt laten zijn; van wie en wat je bent.

Als je introvert en kritisch bent, houd je CV dan rustig en verwerk bijvoorbeeld een vergrootglas in je CV. Als je extravert bent, maak je CV dan wat uitbundiger en gebruik wat kleur. je kunt ook een afbeelding verwerken voor je grootste talent of voor een bereikt resultaat waar je trots op bent.

7- Toets je eigen naam in op Google

De meeste leidinggevenden en P&O-ers toetsen de naam van sollicitanten in bij Google om alvast een indruk van jou te krijgen. Doe dit zelf dus ook.

Als er schadelijke informatie over jou op internet staat, verwijder deze dan. Als je op Facebook staat met een compromitterende foto, bijvoorbeeld tijdens comazuipen, verwijder dan desnoods je Facebook Account.

8- Een goede foto van jezelf op je CV of op je LinkedIn profiel

Er zijn op LinkedIn discussies over wel of geen foto op je Curriculum Vitae. Mijn advies is om dit juist wel te doen. Zorg er dan wel voor dat er minstens een even professionele foto van jezelf op je LinkedIn profiel staat. vervang ook de foto op je Facebook en Twitter Account door een representatieve foto.

Omdat werkgevers jou op Google opzoeken, komen ze vanzelf terecht op bij je Facebook en LinkedIn pagina. Nou kom ik met name op LinkedIn veel foto's tegen die niet handig zijn. Pak de regie en zorg voor professionele foto's.

9- Zorg voor een goed LinkedIn profiel

Nou we het toch over LinkedIn hebben en omdat een potentiële werkgever toch jouw LinkedIn pagina bezoekt, dan kun je er beter voor zorgen dat deze up-to-date is.

Plaats er je Professionele Doelstelling in en benoem ook de door jou behaalde resultaten. Je CV en je LinkedIn profiel dienen een consistent geheel te vormen.

10- Je CV maximaal op 2 A4

250 CV's X 4 pagina's per CV = totaal 1.000 pagina's. Da's een beste stapel die een selecteur ertoe verleidt lang niet alle CV's even aandachtig door te nemen.

Bij sommige functies is een beknopte CV moeilijk, zoals bij zwaardere medische functies of bij IT-ers. In dat geval kun je onder je CV de volgende zin schrijven: "Een uitgebreide CV is op aanvraag beschikbaar; deze mail ik graag naar u toe".

En nu ... aan de slag!

Een goed Curriculum Vitae maken kost tijd. Een stappenplan lees je in het E-Book: "Een goede CV is als een Bikini". Het onthult, omdat je jezelf voorstelt en het verhult, omdat je niet alles laat zien. Klik hier om het E-Book te downloaden.

Je kunt ook 15 voorbeeld CV's dowloaden. Het zijn CV's van kandidaten die ik heb begeleid én met deze CV zijn uitgenodigd op sollicitatiegesprek. Klik hier voor 15 voorbeeld CV's.

Je vraag of reactie stel ik erg op prijs in het onderstaande reactieveld.

Kennismaken

Als je kennis wilt maken met de unieke en succesvolle dienstverlening van LoopbaanRegisseur, dan nodig ik je uit voor de Loopbaan BoostCamp.

Twee dagen vol met energie, inspiratie, oefeningen, tips, eye-openers, ai-openers, twee lunches en een netwerkdiner!

Pak je Talenten, Koers en Passie, haal meer uit Communicatie, verdubbel je Netwerk leer jezelf optimaal te Presenteren en Solliciteer trefzeker. Zo selecteer jij je Baan en Baas. Voor meer informatie klik op deze link.

Je kunt ook een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Als je het contactformulier invult, neem ik binnen 2 werkdagen contact met je op.

Op je LoopbaanSucces,

Bodo Agterhof

    Comment Section

    0 reacties op “10 Wapenfeiten voor een Winnend Curriculum Vitae

    Plaats een reactie


    *