Page content

Succesfactoren in je Loopbaan

Succesfactoren in je Loopbaan

Op donderdag 17 okt.ober 2013 gaf ik in het Cambuur Stadion over ” Succesfactoren in je Loopbaan” een gastcollege aan studenten van de duale opleiding Hospitality Management aan Stenden Hogeschool Leeuwarden.

Deze 4-jarige opleiding leidt op tot de Bachelor titel en geeft mensen in de hospitality-branche de kans zich te professionaliseren. Ik trof 40 ambitieuze studenten aan die het beste uit zichzelf en hun loopbaan wilden halen.

Succesfactoren in je Loopbaan

Het belangrijkste dat er bestaat in je loopbaan is … LIEFDE!

Met name in de hospitality branche is liefde het sleutelwoord. Liefde, gecombineerd met professionaliteit leidt tot omzet en succes.

Zodra je een restaurant binnenloopt, voel je of het personeel er met liefde werkt. ja, lekker soft zou je kunnen denken, ga vooral in deze harde tijd lekker over liefde zitten praten …

In het dorp waar ik woon, zit een pizzeria en een shoarma restaurant.

Het shaorma restaurant verkoopt ook pizza’s. Heb het één keer geprobeerd, maar liever niet weer. Bij binnenkomst is het er te donker, het personeel komt ongeïnteresseerd over en de pizza had ik net zo goed in de supermarkt kunnen kopen en thuis in de oven kunnen bakken.

De pizzeria, laat ik eerlijk zijn, de inrichting ziet er niet uit: shabby en wat afgeleefd. Toch loopt deze pizzeria als een trein: de eigenaar is een Italiaan die met hart en ziel pizza’s staat te bakken. Als je binnenkomt merk je, dat hij zich op je bezoek verheugt.

Succesfactoren in je Loopbaan

Succesfactoren in je Loopbaan

Succesfactoren in je Loopbaan

Het komt allemaal neer op … LIEFDE! Liefde voor je vak, liefde voor de ingrediënten, liefde en aandacht voor je gasten.

Neem nou Van der Valk. Da’s ook liefde, gesymboliseerd door de kers op de appelmoes. De ingrediënten in het restaurant zijn goed en vers, het personeel is er vriendelijk en werkt hard, de hotelkamers zijn lekker groot en vooral schoon. Allemaal liefde, bij Van der Valk gecombineerd met koopmanschap :-).

Van Liefde naar Resultaat

Onderstaand tref je de Blauwdruk aan voor een Droombaan. Deze Blauwdruk bestaat uit 5 stappen: de 5 Succesfactoren in je Loopbaan. De 5 stappen zijn als volgt:

  1. Personal Power: warmte, kracht en kwetsbaarheid
  2. Professional Power: boek resultaat in je werk
  3. Presentation Power: kleding, CV en LinkedIn vormen je etalage
  4. Promotion Power: breng jezelf onder de aandacht
  5. Working Power: DOEN!
Blauwdruk Droombaan

Blauwdruk Droombaan

Succesfactoren in je Loopbaan: De 5 Stappen

Stap 1: Personal Power

Blauwdruk droombaan Personal Power

Blauwdruk droombaan Personal Power

Goed in je vel zitten en sterk in je schoenen staan: Personal Power is de 1e van de 5 succesfactoren in je loopbaan.

Veel mensen hebben een hekel aan autoverkopers. Stel, dat je met je partner op zoek bent naar een auto voor haar en je loopt een showroom binnen. De verkoper begint te praten met hem. Ook al zeg je dat zij een auto zoekt, dan nog praten veel verkopers alleen tegen de man. Of ze gaan overdreven sympathiek met de vrouw praten. Herken je dit?

Wat ze vergeten is om eerst persoonlijk contact te maken; oprechte interesse tonen. Als de verkoper dat niet doet, dan voel je je de lopende pin automaat van de garage.

Heb je wel eens een biertje gedronken op het Leidse Plein in Amsterdam of op een ander groot plein? Wat vind je van de gemiddelde Serveerster of Serveerder? Zijn ze in jou geïnteresseerd? Gewoon van mens tot mens?

Als je kleding gaat kopen, kom je ook onverschilligheid tegen: de verkoopster die staat te bellen als je binnenkomt, met kauwgom in haar mond vraagt waarmee ze je kan helpen en als ze de kans krijgt roept, dat het je eeéénig staat.

Menselijke warmte, gewone interesse in je klant; het is bijna nergens zo belangrijk als in de hospitality branche.

Wat je niet wilt is een slijmbal waarvan je de bibbers krijgt: te kwetsbaar, een doetje. Wat je ook niet wilt is een betweter met een plank voor zijn kop. Wat je ook niet wilt is kilte en onverschilligheid.

Wat je wel wilt is iemand waarbij warmte, kracht en kwetsbaarheid met elkaar in evenwicht zijn. Zeg maar gewoon een sympathiek persoon. Als je er wat humor bij doet, dan ontstaat de X-factor; charisma. Het is een kwestie van gewoon jezelf zijn met als je talenten. Klik hier voor meer over Talenten.

2- Professional Power

Blauwdruk droombaan Professional Power

Blauwdruk droombaan Professional Power

Professional Power … wat is professionaliteit? Professionaliteit is het omgekeerde van … hobby!

Kijk op je werk eens om je heen: wie is op het werk eigenlijk aan het hobbyen? Wie is op het werk on line kleding aan het bestellen of een vakantie aan het boeken? Wie maakt er op het werk een familiebijeenkomst van door telkens weer uitgebreid de familiesituatie te bespreken? Deze mensen nemen hun werk niet serieus.

Sommige mensen zijn trouwens erg professioneel in hun gehobby op het werk 🙂 door als het even kan wat later te komen, wat eerder weg te gaan, lange rookpauzes te nemen, etc.

Hoeveel investeer jij in je werk? Ben jij één van die mensen die meer investeert in een nieuw mobieltje dan in je loopbaan? Dan is dat de omgekeerde volgorde, want met de inkomsten uit je loopbaan verdien je geld om een mobieltje te kopen.

Complimenten aan de studenten van de duale opleiding Hospitality Management. De studenten investeren veel: geld, tijd en moeite, terwijl ze een reguliere baan hebben. Ze investeren big time in hun loopbaan.

Er zijn 3 fasen in een loopbaan: de fase van de hobbyist, de fase van de professional en de fase van de expert.

Starters op de arbeidsmarkt kunnen beschouwd worden als hobbyisten. Gewoon meerdere banen en bazen uitproberen om te ontdekken hoe je zelf en hoe de arbeidsmarkt in elkaar zitten.

Rondom hun dertigste maken veel mensen een keuze en ze kiezen voor dat wat ze nou echt leuk vinden; het werk dat hun hart heeft. Tijd om het werk te gaan doen waarvoor je in de wieg gelegd bent, omdat je anders vroeg op laat gaat krijsen.

Het sleutelwoord van Professionaliteit is … RESULTAAT. Het zijn de geboekte resultaten die je energie geven. Niets is zo vervelend dan een baan, waarbij je je verveelt; de tijd kruipt dan tergend langzaam voorbij. Als je hard werkt en de resultaten boekt die je klant verwacht, dan is je baas blij, je werkt prettig samen met je collega’s en je bent trots op jezelf.

Resultaat bereik je het gemakkelijkste als je werk doet dat je passie heeft. Als je van aardbeien houdt, ga dan niet in een frambozenfabriek werken. Toch is wat veel mensen doen: eigenlijk van aardbeien houden en toch in een frambozenfabriek werken.

Vanaf je dertigste kun je het beste een professional worden met een goede staat van dienst; een aantoonbare track-record van geboekte resultaten.

Professionaliteit is met name in de horeca snel zichtbaar. Het uit zich in de gerechten die je geserveerd krijgt: stellen ze je teleur of overtreffen ze juist je verwachtingen? Een heel concreet resultaat is de rekening … valt deze flink tegen of zijn de gerechten aangenaam geprijsd? Professionaliteit uit zich in alles: de website, vakkundig en vriendelijk personeel, de inrichting, noem maar op.

De derde fase in een loopbaan is die van de expert. Deze fase start als mensen vanaf ongeveer veertig jaar zijn. Als je uitgroeit tot expert, dan ben je één van de besten in Nederland: Herman den Blijker, Robert Kranenborg, Jonny en Therese de Boer van restaurant De Librije.

Professionele slagkracht, professional power is de 2e van 5 succesfactoren in je loopbaan.

3- Presentation Power

Blauwdruk droombaan Presentation Power

Blauwdruk droombaan Presentation Power

Als werkzoekende moeten mensen je kunnen zien; je moet je etalage creëren. Als niemand weet dat je bestaat, kom je ook niet in aanmerking voor tips, netwerkcontacten en vacatures.

Mogelijkheden om jezelf professioneel te presenteren zijn je kleding, je Curriculum Vitae, je LinkedIn profiel en eventueel een eigen website.

Jezelf optimaal presenteren is de 3e van de 5 succesfactoren in je loopbaan.

In ons Calvinistische Nederland zijn we gewend om ons wat in te houden: “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. Het is haast een taboe om helemaal in je kracht te staan, goed zichtbaar voor iedereen en daarvan te genieten.

Om je te oefenen in het presenteren van jezelf kun je op deze link klikken.

Iedereen wordt als origineel geboren, maar er sterven te veel mensen als kopie. Te veel mensen zijn bezig dingen te doen zoals de denken, dat een ander denkt hoe het hoort. Bij een Curriculum Vitae leidt dat tot een saai CV van 13 in een dozijn. In veel loopbanen uit zich dat in jezelf te lang aanpassen aan de baan en aan de baas, totdat je met een burn-out jezelf kwijt bent.

In de Hospitality Branche is presentatie uitermate belangrijk. Je kleding, je kapsel, je non-verbale communicatie, wat je zegt en hoe je het zegt, de inrichting van een restaurant en de hotelkamers, het heeft allemaal te maken met presentatie. De website, hoe de telefoon opgenomen wordt, het mailverkeer, de menukaart, het is allemaal presentatie. Wat mensen zoeken is warmte en professionaliteit.

4- Promotion Power

Blauwdruk droombaan Promotion Power

Blauwdruk droombaan Promotion Power

Jezelf promoten gaat weer een stap verder en veel mensen vinden dit brrrr eng!

Je bent jezelf aan het promoten -onder de aandacht brengen van anderen- als je een bericht plaatst op je FaceBook account, op LinkedIn, met een Twitter bericht, met een sollicitatiebrief, met een telefoontje dat je pleegt … eigenlijk ben je de hele dag door al aan het netwerken en jezelf aan het promoten.

Als niemand je kent, kan niemand jou helpen. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer hulp je ontvangt. Daarom is jezelf promoten de 4e van de 5 succesfactoren in je loopbaan.

Goede promotie is zinvoller als je de taal van de ander leert spreken. Als een dokter alleen Latijns vakjargon praat, dan haakt de patiënt (waarom heten patiënten eigenlijk geen klanten?) snel af. Als een kok het menu uitlegt in het Frans, dan haken de meeste mensen ook snel af. Wil je je verdiepen in de 4 CommunicatieStijlen, klik dan op deze link.

Jezelf promoten kan op 3 manieren: persoonlijk, professioneel en digitaal.

Als je een andere baan zoekt, zorg dan dat je familie, je vrienden, je sportkameraden allemaal weten wat voor werk je zoekt. Als je op de link hierboven klikt, kun je zoen hoe je dat doet.

Zorg er ook voor dat je collega’s, je voormalige collega’s en iedereen die je zakelijk kent weten wat voor werk je zoekt, zodat ze je tips, netwerkcontacten en wellicht vacatures kunnen aanbieden.

Jezelf digitaal promoten kan met de social media. Zelf heb ik op LinkedIn 1600 contactpersonen, op Twitter 2000 en velen op FaceBook. resultaat is dat ik dagelijks vacatures zie voorbij komen. vacatures zijn er dus wel degelijk, maar als jij een klein digitaal netwerk hebt, dan sluit je jezelf buiten.

De krachtigste promotie, vooral in de Hospitality is mond-tot-mond reclame. Als het personeel sympathiek, hulpvaardig en professioneel is, als het restaurant of het hotel professioneel en warm is ingericht, als de gerechten van goede kwaliteit zijn (en dat kan ook low budget), als de algehele presentatie op orde is en de rekening acceptabel is, dan zorgt dat geheid voor promotie.

Als tevreden klanten meepraten op je website en op social media, dan helpt dat natuurlijk enorm.

5- Working Power

Blauwdruk droombaan Working Power

Blauwdruk droombaan Working Power

Working Power is de laatste stap. De hamvraag is natuurlijk of de voorgaande 4 stappen werken of niet.

Kijk, als je single bent en een date zoekt, dan gaat het niet werken als je thuis TV blijft kijken naar “Goede Tijden, Slechte Tijden”. Je zult actie moeten ondernemen, doen, aan het werk!

De hoogste tijd om over te schakelen in de ” jachtmodus” . jagen op netwerkgesprekken en op vacatures is de 5e van de 5 succesfactoren  in je loopbaan.

Werk zoeken is met 700.000 werklozen een fulltime baan geworden. Even hengelen naar een baan op één van de vacaturesites is er niet meer bij.

Een werkgever ontvangt op dit moment wel 250 brieven met C.V. op een vacature. Degenen die uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek, dat zijn degenen die “HET” hebben, degenen met de “X-Factor”.

Je hebt de “X-factor”, als je werk zoekt waarvoor je gemaakt bent; als je je werk met passie en plezier doet, want dat leidt tot het beste resultaat.

Mensen zoeken niet alleen een professionele collega, maar liefst ook een leuke collega. het is dus belangrijk dat je makkelijk contact zoekt en met plezier over meerdere onderwerpen kunt meepraten.

Als je gaat solliciteren of aan het werk gaat in je sandalen, shorts en T-shirt, dan is dat geen gezicht. Met zoveel concurrentie is het zaak om er tip top verzorgd en professioneel uit te zien, net zoals je Facebook en je LinkedIn profiel en je Curriculum Vitae.

Social media zijn geweldig als je ze goed weet te gebruiken; je kunt als het ware je eigen TV- en Radio-station creëren. maak er vooral gebruik van; hoe meer mensen jou kennen, hoe meer tips en vacatures je ontvangt.

Jazeker, veel werk aan de winkel. In deze economie moet je weer hard werken om de kost te verdienen; je moet je geld waard zijn. Als klanten het product of de dienstverlening waarderen, dan heeft de onderneming voldoende omzet. Als je als werkzoekende je meerwaarde kunt aantonen en je werkt hard, dan hoef je niet werkloos te zijn. Kortom: gewoon hard werken!

Vrijheid

De bovenstaande 5 succesfactoren in je loopbaan geven je … VRIJHEID!

De vrijheid om te zijn wie je bent met je mooie talenten, de vrijheid om het werk te doen dat je zo graag doet om vervolgens te genieten van de resultaten die je bereikt. Het is een voorrecht om werk te doen waar je zelf van geniet.

Als je met je passie aan het werk gaat, dan boek je er makkelijk resultaat in en zo word je succesvol: een professional, misschien zelfs wel een expert. Eén van de besten zijn in Nederland, wie wil dat nou niet?

Als je succesvol bent in je werk, dan levert dat ook jou als persoon veel op. Dat begint ‘s-ochtends al als je met plezier in de auto stapt. Het levert samenwerken op met fijne collega’s en een goede staat van dienst.

Dit alles geeft jou gevoel van eigenwaarde en het genieten van succes.

Kennismaken met de Succesfactoren in jouw Loopbaan?

Als je kennis wilt maken met de succesvolle factoren in jouw loopbaan, dan nodig ik je uit voor de Loopbaan BoostCamp.

Twee dagen vol met energie, inspiratie, oefeningen, tips, eye-openers, ai-openers, twee lunches en een netwerkdiner voor € 48,-!

Uiteraard komen de succesfactor in je loopbaan uitgebreid aan bod.

Pak je Talenten, Koers en Passie, haal meer uit Communicatie, verdubbel je Netwerk leer jezelf optimaal te Presenteren en Solliciteer trefzeker. Zo selecteer jij je Baan en Baas. Voor meer informatie klik op deze link.

Je kunt ook een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Als je het contactformulier invult, neem ik binnen 2 werkdagen contact met je op.

Op je LoopbaanSucces,

Bodo Agterhof

Wat zeggen anderen over LoopbaanRegisseur?

Kennismaken met de Succesfactoren in jouw Loopbaan?

Als je kennis wilt maken met de succesvolle factoren in jouw loopbaan, dan nodig ik je uit voor de Loopbaan BoostCamp.

Twee dagen vol met energie, inspiratie, oefeningen, tips, eye-openers, ai-openers, twee lunches en een netwerkdiner voor € 48,-!

Uiteraard komen de succesfactor in je loopbaan uitgebreid aan bod.

Pak je Talenten, Koers en Passie, haal meer uit Communicatie, verdubbel je Netwerk leer jezelf optimaal te Presenteren en Solliciteer trefzeker. Zo selecteer jij je Baan en Baas. Voor meer informatie klik op deze link.

Je kunt ook een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Als je het contactformulier invult, neem ik binnen 2 werkdagen contact met je op.

Op je LoopbaanSucces,

Bodo Agterhof

    Comment Section

    0 reacties op “Succesfactoren in je Loopbaan

    Plaats een reactie


    *