1- Inleiding (25 Tips om je Loopbaan NU te boosten)

Dit is aflevering 1: Inleiding uit “25 Tips om je Loopbaan NU te boosten”. Dit bestaat uit 5 delen en heb ik geschreven als cadeau aan jou, omdat ik 25 jaar mensen op de arbeidsmarkt begeleid.

In dit E-books met 45 bijbehorende video’s zitten eyeopeners, ai-openers en tips om meer uit je loopbaan te halen of -sterker nog- om je droombaan te vinden.

1- Inleiding (25 Tips om je Loopbaan NU te boosten)

[youtube]https://youtu.be/lR9DrlqON9E[/youtube]

1- Inleiding (25 Tips om je Loopbaan NU te boosten)

De afgelopen 7 jaar is de arbeidsmarkt en hoe mensen een baan veroveren erg veranderd. Dat heeft te maken met concurrentie en met social media.

Voor de meeste vacatures geldt, dat je concurrentie hebt, véel concurrentie. In noord Nederland is 200 sollicitanten voor een vacature normaal, in het westen zijn er wel 400 reacties op een vacature.

Veel concurrentie stelt hoge eisen aan:

  1. de solliciterende persoon;
  2. of je solliciteert op een baan die je passie heeft en waarin je aantoonbare resultaten hebt;
  3. aan hoe je presenteert;
  4. hoe je netwerkt en hoe handig je bent met social media en
  5. aan hoe je solliciteert.

Nederland telt 10,5 miljoen inwoners tussen 20 en 65 jaar. Daarvan hebben 8 miljoen mensen een Facebook account. De beroepsbevolking bestaat uit kleine 8 miljoen personen. Daarvan hebben 6 miljoen personen een LinkedIn profiel. Van alle nationaliteiten Nederlanders de hoogste LinkedIn participatiegraad.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook

Ruim 75% van de beroepsbevolking gebruikt social media. De beroepsbevolking: werklozen, werkenden, leidinggevenden, P&O-ers, managers, eigenaren van bedrijven en ZZP-ers. Dus zij die werk hebben, zij die werk zoeken, zij die werk geven, zij die selecteren; 75% gebruikt social media. Hoe werkt dit in de praktijk?

Tot ongeveer 2010 kocht je als werkzoekende op zaterdag 4 kranten:

Volkskrant, Telegraaf, Intermediair en de lokale krant. Daar stonden de meeste vacatures wel in, de overige en meestal tijdelijke banen vond je bij een uitzendbureau.

Je kocht een aantal weken of maanden deze kranten en vroeg of laat stond de gewenste vacature er wel in. Dat gaat tegenwoordig heel anders.

Het is zoeken op internet naar vacatures. Er zijn vacaturesites, je kunt je inschrijven bij uitzendbureaus, je kunt je inschrijven bij werving- en selectie-bureaus, vacatures worden gedeeld op LinkedIn, Facebook en op Twitter en er zijn verborgen vacatures, waarbij werkgevers een tsunami aan reacties willen vermijden en personeel aantrekken via het eigen personeel.

Als je solliciteert, dan is het waarschijnlijk op een tijdelijke baan. Vaste banen zijn aan het verdwijnen, ook bij ministeries en gemeenten.

Al met al is de luie stoel verdwenen:

  • minder vacatures
  • de meeste banen zijn tijdelijk
  • minder vangnet aan uitkeringen
  • waar vacatures zijn is minder transparant
  • veel concurrentie.

De arbeidsmarkt is een vechtersmarkt geworden. Eigenlijk ben je zelfstandig onder-nemer geworden, ook al heb je dat nog niet helemaal in de gaten.

Wil je werken voor je geld of om jezelf te ontplooien?

Je haalt het meeste voordeel uit dit E-book, als je echt jezelf wilt ontplooien, als je alleen op die banen wilt solliciteren, waarvan je hart sneller gaat kloppen, zodat je solliciteert met pret-lichtjes in je ogen, want met dat werk heb je de meeste plezier, het voelt het minste als ‘werken’ en dan sta je als sollicitant veel sterker.

Solliciteren is veeleisend geworden, het stelt hoge eisen aan:

  1. jou als persoon. Je moet in je kracht staan en je talenten weten;
  2. je loopbaankoers. Je koers moet je passie hebben en uitstralen;
  3. je presentatie. Zowel je CV als je Pitch moeten authentiek en sterk zijn;
  4. je promotie. Hoe handig ben je met netwerken en social media;
  5. je sollicitaties. Hoe bereid je je voor, wat vragen ze en wat antwoord je.
  • Jij als Persoon

Je netwerk- en sollicitatieactiviteiten hebben de meeste kans van slagen, als jij zelf-vertrouwen, warmte, toegankelijkheid en wat humor uitstraalt. Als je in een echt-scheiding verwikkeld bent, nog aan het herstellen bent van een burn-out, als je nog stenen in je rugzak hebt, dan wordt solliciteren moeilijker.

First they buy you, then they buy your resumé. Eerst moet er een klik zijn. Als er een klik is, wordt er veel positiever naar je CV gekeken. Eigenlijk moet je de beste versie van jezelf zijn.

  • Je loopbaankoers

Als jij je koers niet leuk vindt, waarom zou een werkgever dan interesse in je hebben? Als je werkt voor het geld, dan kun je beter bij een bank gaan werken. Die houden van geld en minder van mensen. Money is their business.

Als je geld op no. 1 plaatst, dan kom jij op de 2e plaats. Je bent je eigen instrument dus dat is minder handig. Het is lange termijn inruilen voor korte termijn. Als je werk doet waar je van houdt, dan gaat dat makkelijker, je werkt sneller, met minder fouten, je bereikt er betere resultaten mee en dan ga je beter verdienen.

Als je koers je passie heeft, dan werkt dat aanstekelijk, dan heb je charisma en dat maakt je onweerstaanbaar.

  • Je Presentatie

Als jij in je kracht staat en als je weet welk werk jij met passie doet, dan heb je er goede resultaten in , dus dan ben je succesvol.

Wat je sterke punten zijn, welk werk je passie heeft en welke resultaten je bereikt hebt zijn wapenfeiten voor een sterk CV en een authentieke Elevator Pitch.

Met een make-over zie je er ook nog eens geweldig uit, zodat de binnen- en de buitenkant met elkaar matchen en kwaliteit communiceren.

  • Je Promotie

Als niemand weet dat je bestaat, dan heb je als sollicitant een moeilijk bestaan. De grootste kans heb je als je tegen de halve wereld kletst en als de halve wereld met jou kletst. Zowel live als digitaal.

Via LinkedIn kun je vacatures opsporen. Als je handig netwerkt, dan kan jouw netwerk je zelf tippen op een verborgen vacature. Dat geldt ook voor Facebook.

In feite heb je met social media en YouTube een eigen TV-station en het is gratis.

  • Je sollicitatie

Het is belangrijk om voorafgaand aan het sollicitatiegesprek informatie te verzamelen over de werkgever en over de personen met wie je aan tafel zit. Dan ben je goed geïnformeerd en meer kans op een klik.

Als je je voorbereidt op de STARR-interviewtechniek, pak jij je droombaan.

In dit E-Book lees je over ‘buikbrein’:

Dit is je intuïtie, onderbuikgevoel, je innerlijke stem.

“Het tweede brein omvat 100 miljoenen zenuwcellen. Het ‘buikbrein’ werkt autonoom en stuurt meer signalen náár de hersenen dan andersom. Het voelt, denkt en herinnert zich en het buikbrein laat ons intuïtief ‘uit de buik’ beslissen”.

“Een zuigeling moet direct na de geboorte eten, drinken en verteren, dat is zijn eerste contact met de buitenwereld”.

“Deze absolute basisfunctie voor het overleven kan beter niet door de lange verbindingslijnen uit het hoofd gecontroleerd worden, maar moet vérgaand onafhankelijk zijn.”

Bron: Robert Muts, klik op http://goo.gl/tYX4cL

Er zijn mensen die een baan zoeken, een advertentie zien en ‘weten’, dat deze vacature voor hen is.

Het kan gebeuren dat je in de auto rijdt, plotseling een rukje aan het stuur voelt en plots besef je: “oeps, dat ging nog net goed”.

Er zijn veel voorbeelden, waarbij je buikbrein je iets influistert en soms zelfs actief ingrijpt. Veel mensen roepen dan: “ja, er bestaat geen toeval”.

De invloed van buikbrein op je leven, op je dagelijks functioneren en op solliciteren kan veel groter zijn, dan dat je zo op het eerste gezicht in de gaten hebt.

Er valt veel winst te behalen als je leert communiceren met buikbrein.

Door buikbrein te concretiseren hoop ik datgene toegankelijk te maken wat normaliter meer verborgen blijft, zodat je in je loopbaan een nieuw instrument erbij krijgt voor nóg meer regie.

Loopbaanregie een middel om meer uit je beroepsleven te halen, zodat je gelukkig thuis komt, zodat jij en je naasten een super mooi leven leiden.