Page content

25 Tips voor LinkedIn zodat je voor een baan gevráágd wordt.

25 Tips voor LinkedIn zodat je voor een baan gevráágd wordt.

Met een goed ingevuld profiel ontvang je uitnodigingen in je mailbox.

LinkedIn kan erg effectief zijn om te solliciteren. Met de goede woorden in een aansprekend profiel word je gemakkelijk gevonden en zelfs benaderd voor een baan.

LinkedIn kan echter ook linke soep zijn. Onduidelijke werkervaring, vage termen, geen resultaten vermelden en vooral een slechte foto zijn afknappers.

In dit artikel met tips voor LinkedIn lees je hoe solliciteren met LinkedIn zin heeft en hoe je vacatures in je mailbox ontvangt.

25 Tips voor LinkedIn

25 Tips voor LinkedIn

Eerst even een aantal feiten:

  • De beroepsbevolking in Nederland bestaat uit 9.000.000 personen
  • In 2012 waren er ruim 3.000.000 LinkedIn-leden in Nederland
  • Momenteel bezoeken 4.000.000 mensen uit Nederland elke maand LinkedIn
  • Gemiddeld komen zij 2,1 keer per maand op LinkedIn
  • Zij bezoeken gemiddeld 26 pagina’s per maand
  • 1 Op de 4 pagina’s wordt bezocht met een mobiel apparaat
  • 3 Op de 4 personen staat open voor een andere baan
  • Er zijn in Nederland ongeveer 1.200.000 bedrijven
  • Ruim 100.000 bedrijven hebben een LinkedIn profiel
  • Er zijn 3.000 LinkedIn jobs geadverteerd
  • Daarmee staat LinkedIn als vacaturebank in de top-10.

25 Tips voor LinkedIn

LinkedIn heeft wereldwijd 200.000.000 leden in 19 talen. Nederland heeft daarbij als land de hoogste activiteit en participatiegraad op dit internationale professionele zakelijke netwerk. Met andere woorden: LinkedIn is Hot in Holland!

In toenemende mate zoeken P&O-ers personeel via LinkedIn. Op een vacature reageren momenteel gemiddeld 200 personen; da’s een hele stapel. P&O bespaart veel tijd en geld door personeel te zoeken via het eigen netwerk, via het netwerk van het personeel, via LinkedIn te zoeken of de vacature vermelden op Twitter en LinkedIn.

25 Tips voor LinkedIn

Een vacature ontstaat niet zomaar out of the blue; deze wordt als het ware geboren. De directe collega’s weten meestal al een paar maanden dat er een vacature aan zit te komen. DAT is dus HET moment om erbij te zijn.

Als je Curriculum Vitae in portefeuille zit bij de afdeling Personeelszaken, wordt je uitgenodigd of als je op dat moment aan het netwerken bent met P&O, de leidinggevende van de afdeling of met collega’s, dan scoor je punten! Als de vacature officieel gepubliceerd wordt, dan heb je met 200 concurrenten veel minder in de melk te brokkelen.

De 25 Tips voor LinkedIn

Onderstaand tref je de 25 belangrijkste tips aan, zodat je gevonden wordt en om de kans zo groot mogelijk te maken dat je gevráágd wordt voor een baan. De tips zijn gerangschikt naar de mate van belangrijkheid.

1- Professionele foto. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Een foto in vakantiekleding is dus not done. Draag sollicitatiekleding, waarbij je ogen en je huid gaat stralen (tijd voor een kleding make-over?). Zorg voor een witte achtergrond, zodat je gezicht naar voren springt. Kijk bijna recht in de camera (wegkijken = geen interesse?) met een big inner smile. Neem een vrolijke vriend of vriendin mee voor een spontane, open en vriendelijke lach op de foto. Een hartelijke lach doet wonderen! Van tevoren even naar de kapper is geen overbodige luxe. De helft van de mensen zijn visueel ingesteld. Bij hen gaat de eerste aandacht naar de foto. En die foto doet iets met je gevoel. Het is net alsof je op een digitaal terras zit en iedereen die voorbij komt een score geeft. Een goede foto is dus erg belangrijk en één van de meest onderschatte en niet handig gebruikte items in een LinkedIn profiel;

2- Vermeld in de kopregel naast de foto de functietitel waarop je gevonden wilt worden. Vermeld eventueel meerdere functietitels. Het is helemaal slim om die bewoordingen te kiezen waarbij je je meerwaarde duidelijk kunt maken of datgene wat je de ander oplevert. “Boekhouder die u stuurinformatie geeft” klinkt heel anders dan “boekhouder”

3- Bij voorkeur vermeldt je de functie die je zoekt minimaal 8 keer in je LinkedIn profiel. Dit zorgt ervoor dat je bij zoekselecties gevonden wordt én bovenaan staat;

4- De combinatie “Beschikbaar + Branche” is een gouden combinatie om gevonden en gevraagd te worden;

5- In de Samenvatting schrijf je een “Professionele doelstelling“. Schrijf deze 2 woorden er ook bij. Dat maakt voor de lezer in één oogopslag duidelijk wat je zoekt en wat je meerwaarde is. De Professionele Doelstelling bestaat uit maximaal 4 zinnen en beschrijven je talenten, je werkervaring, de geboekte resultaten en waarom je welke baan zoekt. Gemiddeld bekijkt men een profiel in 10 seconden. Vandaar dat een Professionele doelstelling handig is, omdat deze kort en krachtig vertelt wat je waarom zoekt. Eigenlijk is het een statement en de rest van je profiel onderbouwt dit statement;

6- Vermeld in de Samenvatting ook je mailadres en mobiele nummer, zodat je makkelijk bereikbaar bent;

7- Als je je talenten helder in kaart wilt brengen lees dan het artikel “Solliciteren met je Talenten“;

8- Als je je loopbaankoers wilt ontdekken, lees dan het artikel “Solliciteren als Expert“;

9- In de samenvatting kun je ook je Elevator Pitch schrijven. Hoe je deze inhoudelijk opbouwt, kun je lezen in het artikel “Solliciteren met Elevator Pitch als Kapstok“;

10- Bij je werkervaring beschrijf je bij voorkeur ook de resultaten die je in je banen geboekt hebt gedurende de afgelopen 5 jaar. Een verkoop medewerker die in deze tijd melding maakt van omzetstijging of een administratief medewerkster die vermeldt in 6 maanden de achterstand van 250 dossiers weggewerkt te hebben: kijk dat maakt indruk;

11- Streef naar minimaal 100 contactpersonen. Nodig iedereen uit die je kent. Klasgenoten van de middelbare school, de vervolgopleiding, ex-collega’s, collega’s, mensen die je kent van de sportclub, etc. Bij het aantal contactpersonen geldt de regel: kwantiteit gaat boven kwaliteit. Hoe meer mensen hoe beter. Als iemand jou uitnodigt wel eerst even diens profiel bekijken of het echt een profiel is of iemand die bijvoorbeeld er alleen maar op uit is om te verkopen. Het aantal contactpersonen is erg belangrijk. Stel dat je over een paar jaar een andere baan zoekt, laat dan iedereen weten wat voor baan je zoekt. Je creëert als het ware je eigen fanclub en allemaal kunnen ze je helpen;

12- Vraag je (voormalig-) leidinggevenden, de (voormalig-) P&O-er en (voormalige) collega’s om een aanbeveling voor je te schrijven. Minimaal 3 stuks waarin ze vertellen wat er zo goed aan je is en wat je meerwaarde is geeft enorm veel kracht aan je LinkedIn profiel. Kijk, jij kunt allerlei fantastische dingen over jezelf roepen, maar als anderen dat ook beweren da’s andere koek; betere koek;

13- Geef onderschrijvingen (endorsements) en ontvang ze. Deze staan onderaan je profiel, het is een soort van liken, net als op Facebook;

14- Word lid van grotere groepen. Het is wel zo handig om je aan te sluiten bij grotere groepen, zoals Iedereen Elke Dag Plezier, deze groep heeft meer dan 80.000 leden. Als je bij deze groep een vraag stelt of een discussie start, dan wordt dat dus door meer dan 80.000 mensen gelezen. Kijk, dan tellen de aantallen;

15- Word ook lid van vakgroepen. Vooral de mensen bij de vakgroepen weten waar voor jou interessante vacatures zijn;

16- Als je bij de discussies van groepen mee praat, zorg er dan voor dat je positief communiceert! Werkgevers, P&O-ers, leidinggevenden en collega’s kunnen allemaal mee lezen. Als je je negatief uitlaat, dan gaat er een soort van smet aan je kleven, hetgeen de ander niet aan jou laat weten. De regel is: als je andermans glazen niet ingooit, laat je je eigen glazen heel en zijn ze half vol. Dit punt wil ik extra benadrukken. Vaak zie ik dat mensen zich negatief uitlaten over bijvoorbeeld reorganiserende werkgevers, over het kabinet, over het UWV, eigenlijk over van alles en nog wat. In het leven is het veel interessanter om te leren en door te vertellen hoe het wel werkt, negativiteit levert alleen maar gesloten deuren op. Het is nou net de bedoeling om met LinkedIn deuren te openen;

17- Als je regelmatig meepraat in groepen, gaan mensen jou uitnodigen om te Linken, dat is een goede bron voor het creëren van netwerkcontacten op LinkedIn;

18- Je kunt ook organisaties opzoeken waarin je geïnteresseerd bent en deze organisaties volgen;

19- Wat belangrijk is om te beseffen: hoe meer contactpersonen je hebt en als je lid bent van meerdere grote groepen, hoe meer vacatures voorbij komen. Als je erop wilt reageren, doe dat dan snel! Eerst komt, eerst maalt;

20- De knop “vacatures” lijkt me sowieso interessant voor je, dat behoeft weinig toelichting;

21- Bij “werkervaring” geldt het volgende: De meest recente banen kun je wat uitvoeriger beschrijven, gebruik overzichtsrijtjes om het scannen door de ander zo gemakkelijk mogelijk te maken. De banen die langer dan 5 jaar geleden zijn, houd je zo kort mogelijk. Heb je meerdere banen in bijvoorbeeld 5 jaar tijd (uitzendbanen), rubriceer deze dan en vat ze samen. Als je momenteel geen baan hebt, vul dan de functienaam in waarop je gevonden wilt worden en vul als werkgeversnaam in: “in between jobs” of “uitdaging gezocht”

22- In de kopregel naast de foto kun je aanklikken of je profiel wel of niet openbaar is. Als je niet wilt dat ze op je huidige werk weten dat je wat anders wilt, laat je profiel dan “niet openbaar” zijn”;

23- Benoem je vaardigheden. Kijk eerst bij anderen welke vaardigheden zij benoemt hebben en maak een lijstje;

24- Deel regelmatig activiteiten, zodat mensen weten dat je er nog bent en dat je actief bent op LinkedIn;

25- Verander het URL-profiel in een gepersonifieerd URL-profiel.

Extra tips voor LinkedIn

1- Als mailadres klinkt “hotmail” minder professioneel dan bijvoorbeeld gmail. Het beste is je voor- en je achternaam@gmail.com. Hotchick69@hotmail.com geeft de lezer een dubbelzinnig gevoel. Bart.janssen@gmail.com staat een stuk professioneler;

2- Als je met je profiel klaar bent, laat het dan lezen door 5 mensen. Zij geven je waardevolle tips en halen wellicht spelfouten eruit;

3- Het heeft bij mij pakweg 6 maanden geduurd, voordat ik LinkedIn onder de knie had. Voor sommige mensen is het een soort van nieuwe taal. Heb geduld en doorzettingsvermogen, ruim 3.000.000 personen gingen je reeds voor;

4- Mensen die lid zijn van groepen, zijn makkelijker uit te nodigen. Als je iemand uitnodigt, staat er namelijk automatisch bij van welke groepen ze lid zijn. Dan hoef je slechts daarop te klikken en klaar is Kees;

5- Maak je uitnodiging persoonlijk door er een korte tekst bij te schrijven. Het geautomatiseerde bericht wordt vaker geweigerd dan een persoonlijk bericht.

LinkedIn en Loopbaanbegeleiding

Als je een traject volgt voor loopbaanbegeleiding, kun je specifieke vragen of thema’s hebben. Op LinkedIn kun je groepen en mensen opzoeken met soortgelijke thema’s. Leg contact met ze om informatie uit te wisselen en tips te ontvangen.

LinkedIn en Re-integratie

Bij re-integratie 1e spoor sta je langer dan 6 weken ziek geregistreerd met een bepaalde oorzaak. Je kunt op LinkedIn zoeken naar mensen met andere mensen met eenzelfde oorzaak. Zo kun je vele tips en hulp ontvangen.

Bij re-integratie 2e spoor ga je een baan zoeken bij een andere werkgever. Eigenlijk is dit een vorm van outplacement. Lees in dit geval ook de onderstaande tips.

LinkedIn en Outplacement

Tijdens een outplacementtraject zijn er meerdere stappen, waarbij LinkedIn een enorm grote bron van informatie en inspiratie kan zijn. Je hoeft alleen maar een vraag te stellen en je krijgt volop hulp en tips aangeboden.

Om je talenten helder te krijgen kun je een hulpvraag stellen in één van de groepen, bijvoorbeeld hoe anderen hun talenten hebben ontdekt. Dit kan zeer relevante en originele informatie opleveren.

Om je loopbaankoers helder te krijgen, kun je bijvoorbeeld 5 functies benoemen. Als je LinkedIn opent, zie je rechts bovenaan “zoeken” staan. Rechts daarnaast staat “geavanceerd”. Als je daarop klikt, kun je zoeken op functienaam, zodat je contact kunt leggen met mensen die de functie uitoefenen die jij op het oog hebt. Leg contact met ze en maak vervolgens een belafspraak om concrete en praktisch bruikbare informatie uit te wisselen. Je kunt ook vragen om een rondleiding van een uur.

Bij “geavanceerd zoeken” kun je ook contact leggen met leidinggevenden en P&O-ers van organisaties die jij op het oog hebt.

Hoe hoe maak je een perfect LinkedIn profiel?

Je kunt kennismaken en in het diepe springen.

Kennismaken kan met een kennismakingsgesprek: gewoon even een mailtje sturen. 

In het diepe springen kan met de 3-daagse Presentation Power Training. Je Elevator Pitch (je één minuut presentatie) is de kapstok voor elk netwerk- en sollicitatiegesprek. Je leert hoe je inhoudelijk in 7 stappen een Elevator Pitch opbouwt en hoe je deze in 7 stappen authentiek en overtuigend presenteert.

Ook aan bod komt hoe je een CV maakt voor 3 keer zoveel uitnodigingen en hoe je een LinkedIn profiel maakt, zodat je vaker gevonden wordt. Je ontvangt een fotoshoot voor de ideale, zakelijke foto op LinkedIn. De do’s and dont’s van het netwerken komen ook aan bod, zodat je al netwerkend je baan verovert; 66% van de vacatures ontdek je namelijk door te netwerken.

Met hartelijke loopbaangroeten,

Bodo

    Comment Section

    0 reacties op “25 Tips voor LinkedIn zodat je voor een baan gevráágd wordt.

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.