Page content

De Eerste Indruk

De Eerste Indruk

De eerste indruk. Het sollicitatiegesprek valt of staat met de 1e indruk. Als de 1e indruk negatief is, is het moeilijk om positief naar je CV te kijken.

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. De eerste paar seconden bepalen het gesprek. Daarbij wordt 90% van de eerste indruk gebaseerd op lichaamstaal. Je woorden hebben dus slechts een invloed van 10%.

Eerste Indruk

Eerste Indruk

Eerste Indruk

Bij sollicitatieprocedures organiseren werkgevers vaak speeddates. Dan worden er 10 sollicitanten uitgenodigd, die 15 of 20 minuten tijd per persoon krijgen.

Wat werkgevers me vertellen, is dat ze een eerste indruk vormen tijdens de pakweg 15 seconden dat een sollicitant binnenkomt en gaat zitten.

Als de eerste indruk positief is, dan begint het gesprek op een prettige manier. Als de eerste indruk negatief is, dan wordt het heel moeilijk om nog positief naar de persoon en/of naar het Curriculum Vitae te kijken.

Eerste Indruk

Uit onderzoek is gebleken dat conclusies over wat de persoon voelde, slechts voor 7% door de woorden zelf werden bepaald, voor 38% door de stem en de toon, en voor 55% door gezichtsuitdrukking en lichaamstaal.

Goedemiddag. Het is slechts één woord: “goedemiddag”. Hoe spreek je met je stem het woord “goedemiddag” uit? zelfverzekerd? Zelfverzekerd met wat twijfel? Over de top zelfverzekerd? Beetje bozig? Onverschillig, omdat je voor je uitkering “moet” solliciteren?

Hebben ze in de receptie koffie aangeboden? Hoe kom je binnen met je kopje koffie? Beentje bibberend, beetje zenuwachtig, beetje zelfverzekerd?

Hoe spreek je “goedemiddag” met je lichaamstaal? Kijk je de ander echt aan? Maak je echt oogcontact op een blijde en open manier? Wat voor hand geef je? Slap, gemiddeld, stevig, klam? Heb je je hand onderdanig onder de andere hand of juist dominerend bovenop?

Eerste Indruk is amper te faken

De cursisten die ik begeleid, leren verbinding te maken met hart en ziel, ontdekken hun levensopdracht en hun ziels-talenten.

De volgende stap is, dat ze hun loopbaankoers ontdekken. Dat is de missie oftewel levensopdracht die je letterlijk op zo’n manier laat werken, dat je je geld ermee verdient. Beroepsmatig ga je dan doen, wat je in je ziel eigenlijk al bent.

Deze cursisten voelen of de baan waarop ze solliciteren bij ze past. Past deze organisatie? Passen deze collega’s?

Als de binnenkant geen klik voelt, dan leidt dat onbewust tot een lichaamshouding, stemgebruik en mimiek, waarbij de sollicitant zich kleiner en onzekerder maakt.

Als de binnenkant wel een klik voelt, dan is het makkelijker om zichzelf te laten zien, er is meer energie en vrolijkheid. Er is niet alleen contact, maar een diepere verbinding.

Beide partijen die juist wel of juist geen klik ervaren, dat is amper te faken. Authenticiteit en echtheid valt amper te manipuleren.

Eerste indruk is te beïnvloeden

Een eerste indruk: een klik is niet te faken, maar wel positief te beïnvloeden. Hoe?

  1. Solliciteer alleen op functies die je expertise en passie hebben, anders gaat er geen energie stromen
  2. Eerst bellen en dan pas je brief met CV sturen. Door te bellen krijg je extra info en die kun je verwerken in je motivatiebrief en zo heb je een voorsprong
  3. Goede voorbereiding is het halve werk. Google op vragen die ze kunnen stellen en hoe daarop te antwoorden
  4. Bereid je voor op vragen en antwoorden met de STARR interview methodiek (als je dat niet voorbereidt, gaan je antwoorden meteen door de shredder)
  5. Zoek info van het bedrijf en van je gesprekspartners op Google, Linkedin en Facebook
  6. Zoek op LinkedIn op wie er werken en bel voor extra achtergrond info
  7. Een vuistregel voor de dresscode is net een klein tikje netter dan je toekomstige collega’s
  8. Het kan zijn, dat je al gezien wordt als je de auto parkeert. Dan nog even gel in je haar doen of je kauwgom in de bosjes spugen is niet zo handig
  9. De secretaresse kan een duim omhoog of een duim omlaag doen na je sollicitatiegesprek naar P&O of naar de manager. Doe dus niet alsof ze niet bestaat, ga vriendelijk en respectvol met haar om
  10. Het beste kun je zo’n 10 minuten van tevoren arriveren in de lobby. Kijk, luister en voel wat de sfeer in de organisatie is. Is er vriendelijkheid en warmte? Of is het er een kille bende?
  11. Als ze je in de lobby koffie of thee aanbieden, sla dit af op een vriendelijke manier. Met koffie of thee de lift instappen en daarna de gespreksruimte is niet handig
  12. Je komt het krachtigste over, als niet zo bezig bent met jezelf en met de vraag of je wel goed overkomt
  13. Op die manier heb je meer tijd en energie om de ander in je op te nemen en contact te maken met anderen
  14. In de lift kun je het beste over koetjes en kalfjes praten. Als je info opgezocht hebt over de ander op Facebook, dan kan dat het ijs breken: “Op Facebook zag ik dat u op vakantie bent geweest in Spanje. Heeft u een fijne vakantie gehad”? De ander merkt dan dat je je echt goed voorbereid hebt. Daarmee scoor je bonuspunten.
  15. Stap de gespreksruimte binnen op een relaxte manier, openhartig, maak oogcontact en schud handen op een vriendelijk stevige manier
  16. Neem je CV in tweevoud mee, ook een lijstje met vragen en leg dit in een mapje voor je op tafel
  17. Wacht met zitten, totdat ze je een stoel aanbieden. Als dat te lang duurt vraag dan of je plaats mag nemen. Goede manieren worden op prijs gesteld
  18. Zit rechtop met een relaxt actieve houding en kijk je gesprekspartners om de beurten aan
  19. Bescheidenheid siert de mens, maar niet de werkzoekende. Heb zelfvertrouwen
  20. Als je een beetje zenuwachtig bent, dan is dat de normaalste zaak van de wereld. Als je totaal niet zenuwachtig zou zijn, dat maakt een rare, een over the top indruk.

Wil je een krachtigere eerste indruk?

Wil je jezelf presenteren met meer authenticiteit, meer charisma en meer zelfvertrouwen? Dan nodig ik je uit voor de Loopbaan BoostCamp.

Twee dagen vol met energie, inspiratie, oefeningen, tips, eye-openers, ai-openers, twee lunches en een netwerkdiner voor maar een paar tientjes ter vergoeding van de onkosten!

Pak je Talenten, Koers en Passie, haal meer uit Communicatie, verdubbel je Netwerk leer jezelf optimaal te Presenteren en Solliciteer trefzeker.

Om te kijken of er nog kaartjes zijn klik op Loopbaan BoostCamp.

Op je LoopbaanSucces,

Bodo Agterhof

    Comment Section

    0 reacties op “De Eerste Indruk

    Plaats een reactie


    *