De wondervraag
De wondervraag
Wondervragen: ik ben er dol op! Als ik deze vraag stel, zie ik kortsluiting en verwondering. In deze casus loopbaanbegeleiding de wondervraag die ik het meeste stel.
Wondervragen: ik ben er dol op
Wondervragen: ik ben er dol op! Er circuleren meerdere wondervragen op internet. Als ik aan AI drie wondervragen vraag, krijg ik vragen waarbij mijn steunpanty verwonderd op mijn enkels zakt.
De goede wondervraag ben ik nog niet tegengekomen. Wel wondervragen die theoretisch gezien vernuftig in elkaar steken, maar in het gevoel van de klant wonderbaarlijk weinig voor elkaar krijgen.
Theoretische wondervragen
Er zijn theoretische wondervragen waar je tekst en uitleg bij krijgt. Elk woord moet precies op de goede plek staan, anders werkt het wonder niet door de vraag heen. Handig joh? Not dus!
Als ik zo'n vraag aan mijn klant stel, zit ik flink in mijn hoofd. Dan ben ik heel verstandig, maar ik stijg op uit het hier en nu. Ik verlies de verbinding met mijn ziel en dus ook met mijn klant. Je weet wat een coach zonder ziel is toch? Da's s een dooie coach.
Wat is een wondervraag?
Een wondervraag is een vraag, waarbij het wonder via de coach door de vraag heen op de klant inwerkt. Bij de goede wondervraag zie je hem of haar verwonderd kijken. Dat hoort ook zo, want alleen als er zand in de tandwielen zit gooit je klant er een schep bovenop.
Een wondervraag triggert het zelf oplossend vermogen van de cliënt. De wondervraag laat de cliënt buiten de eigen kaders denken. Juist omdat de klant vastloopt, ontstaat er nieuwe ruimte die eerst niet toegankelijk was. Deze nieuwe ruimte voelt onwennig, maar creëert out of the box openingen en oplossingen.
Lekker laten spartelen
Je kunt je klant conservatief of of progressief laten leren. Met de conservatief lerende manier help je de klant om iets tot in de vingers te beheersen. Dat levert zelfvertrouwen op en dat is de basis om het volgende te leren.
Met de progressief lerende manier nodig je de klant uit tot een quantum leap. Juist de klant die het gevoel heeft geen houvast meer te hebben gaat innerlijk extra hard aan het werk. Zodra ze gaan leunen trek ik het looprek weg. Zelluf doen. Lekker laten spartelen dus.
Acute kortsluiting
Als jij een theoretisch ingestelde coach bent en van nature je ratio op volle toeren laat draaien, blijf dan vooral trouw aan jezelf. Maar voor mij werkt dat niet, omdat ik gevoelsmens ben. Vandaar, dat theoretische wondervragen bij mij acute kortsluiting opleveren.
The shitty part is, dat wondervragen die het gevoel adresseren, meteen acute kortsluiting bij de klant geeft. Het is dus jouw taak coach om met je energie en met jouw hele ziel & zaligheid warmte, compassie en veiligheid neer te zetten. Alleen dan laat je klant zich abseilen in de wondervraag.
Aanloop naar de wondervraag
Aansluiting is de troon van de klant. Bij extraverte klanten schep ik snel duidelijkheid en bij introverte klanten vertraag door een karaf vers water te halen en rustig een bakje verse thee in te schenken. In de aanloop vraag ik wat de aanleiding voor een traject is en wat het traject urgent maakt. Urgent? Ja urgent! Het is een wakker maak vraag.
In de aanloop naar de wondervraag vraag ik aan de wakker wordende klant:
1- Wanneer geef je het traject een 6?
2- Wanneer geef je het traject een 8?
3- Wanneer geef je het traject een 10?
De wonderlijke gevoelsvraag
De klant opent nu alle dossierkasten in hoofd en hart. Hoe drukker de klant, hoe wakkerder de klant wordt en dat is het doel van vraag 1 t/m. 3 Nu pas is het de tijd voor de wonderlijke gevoelsvraag. Die ga ik verder niet toelichten. Gewoon proberen:
Wanneer geef je het traject een 11?
Wil je tekst en uitleg of even sparren? Wil je met me delen hoe de wondervraag werkt? Klik op
Ja ik wil even sparren over de wondervraag
Ik zie je graag,
Bodo