Wat zijn de 5 meest gemaakte fouten bij het solliciteren? Hoe tackle je ze?

Hij maakte geen fouten bij het solliciteren.

Naast me zit Herman.

Hij is een maand geleden 57 jaar geworden.

Volgens de statistieken is hij afgeschreven.

Amper nog iets waard op de arbeidsmarkt.

Thuis heeft hij het goed voor elkaar.

Huisje, boompje, beestje, een hele lieve vrouw, een geweldige zoon en dochter.

Gelukkig is niet zijn hele leven in elkaar gestort.

Zijn privéleven staat als een huis.

Alleen zijn professionele leven is in elkaar gedonderd.

De afgrond in gegleden.

Hij heeft een nekslag gehad.

Is met kop en kont eruit gedonderd.

Volkomen onterecht.

Machteloos.

Het is nu maandagmorgen 25 februari 2019.

Ik ben sollicitatietraining aan het geven aan 5 personen, waaronder Herman en hij trakteert op roze crème-koeken, zooo yummie!

We hebben namelijk de gewoonte, dat je trakteert als je een baan hebt gevonden.

En je raadt het al, Herman heeft een baan gevonden.

In zijn vorige baan zat hij in een strak keurslijf.

In deze baan heeft hij vrijheid.

Hij kan weer opgelucht ademhalen.

Hij straalt!

Wat zijn de 5 meest gemaakte fouten bij het solliciteren?

En hoe tackle je deze fouten?

Ik vraag hem, hoe het sollicitatiegesprek is verlopen.

“Ik was bang voor fouten bij het solliciteren” zei hij.

“Maar het was helemaal geen sollicitatiegesprek”.

Ik stond met ruim een kwartier weer buiten zegt hij.

Dat was zo kort, dat hij zich haast in de maling genomen voelde.

“We hebben wat koffie gedronken en kennisgemaakt.

Dat was alles”.

Speciaal voor jou en om zijn succes te vieren, zijn Herman en ik voor de camera gaan zitten.

Een klein jaar geleden raakte hij op een super lullige manier zijn baan kwijt.

Bij het kennismakingsgesprek had hij weinig vertrouwen.

Dat had een flinke deuk gehad.

Dat hij zo makkelijk een baan zou krijgen had hij niet durven dromen.

“Dat had je me wel verteld Bodo, maar ik geloofde je voor geen meter”.

Bovendien was hij boos. Gegriefd.

We halen koffie en happen in de koek.

Het zijn grote koeken en lekker dik.

Bovenop de koek een dikke laag banketbakkersroom.

En daar weer bovenop een roze glacé laagje.

Lekker krokant.

Drie weken geleden hebben we tijdens de vorige sollicitatietraining Herman klaargestoomd voor het sollicitatiegesprek.

Nog even weer zijn talenten, sterkten en zwakten op een rijtje gezet.

Eén van de standaard vragen tijdens een sollicitatiegesprek is:

“Wat zijn uw 3 sterkste en uw 3 zwakste punten”?

Dat is een vraag, die veel sollicitanten angst inboezemt.

Daar ontstaan veel fouten bij het solliciteren

Die sterke punten, dat lukt meestal wel.

Maar ja, dan die zwakker punten hè?

Als je niet oppast, dan geef je ze exact de goede redenen om je af te wijzen.

Op een presenteerblaadje nota bene.

Dan krijg je een mail, waarin je afgewezen wordt met dezelfde woorden die je noemde bij deze vraag.

Dat is een klap in je gezicht.

Maar wel bedankt voor je eerlijkheid.

We bespraken een manier, waarop je ijzersterk kunt antwoorden op deze vraag.

Dat je niet afgewezen wordt, dat je je niet per ongeluk klem kletst, maar dat je juist bonuspunten krijgt.

Wat we ook bespraken is de STARR Interview methode.

Deze hebben we uitgebreid geoefend.

Want weten hoe dat moet is niet voldoende.

Het moet in je systeem gaan zitten.

Vaak wordt binnen 3 minuten de volgende sollicitatievraag gesteld:

“ Welkom meneer of mevrouw, vertel eens iets over uzelf”?

Dat je niet van spruitjes houdt, daar zit niemand op de wachten.

De lolbroek uithangen wordt niet op prijs gesteld.

Weer grote kans op fouten bij het solliciteren

Maar ja, wat zeg je dan? We hebben geoefend.

Een manier waarbij je voor jezelf en voor de ander het ijs breekt.

Een manier, waarbij je voelt, dat je de regie hebt.

Dat je aan de winnende hand bent.

Kijk, dat is wel zo handig, want als het sollicitatiegesprek goed verloopt,

kun je straks bij de salarisonderhandelingen een hoger salaris vragen.

Ook hiervoor hebben we Herman waardevolle tips gegeven.

Want dat is elke maand kassa.

Daar heb je jaren lang plezier van.

Tjing tjing, fijn die Euro’s.

Altijd welkom toch?

Maar jammer. Helaas.

Herman had zich goed voorbereid.

Al deze vragen kwamen niet aan bod.

Het was gewoon een relaxed gesprek.

Ter kennismaking.

De koffie was lekker.

By the way,

de eerste reden dat sollicitatiegesprekken mislukken …

het is een van de meest gemaakte fouten bij het solliciteren …

is als je je niet voldoende voorbereidt.

Als je je goed voorbereidt, dan stap je relaxed en met zelfvertrouwen het gebouw van je komende werkgever binnen.

Ze voelen dan aan hun water, dat je je stevig hebt voorbereid.

Dat stelt ze gerust.

Het voorkomt, dat je zeg maar stevig ondervraagd wordt.

Herman heeft een baan gevonden bij een groot advocatenkantoor.

Reken maar, dat advocaten goed kunnen observeren.

En pittige vragen kunnen stellen.

Maar als snel kreeg Herman het stempel “O.K.”.

Hij solliciteerde er samen met nog 4 sollicitanten.

De keuze was unaniem op hem gevallen.

Blijkbaar geen fouten bij het solliciteren gemaakt.

Integendeel, ging knetter goed.

Schot in de roos.

Hoe welkom voelt dat?

Hoe leuk is dat?

Daar wordt hij conciërge, c.q. huismeester.

Op meerdere locaties spreekkamers en vergaderzalen voorbereiden, voor de computers en voor de IT zorgen, post naar rechtbanken, notarissen en advocaten brengen, voor lunches en voor de koffieautomaten zorgen.

Zeg maan baas in eigen baan.

Betaalt ook nog eens lekker.

Zo relaxed als hij solliciteerde, ontvangt hij elke maand zijn salaris.

Ik vraag hem, hoe hij aan deze vacature is gekomen.

Hoe heeft hij deze gevonden?

De vacature heeft hem gevonden.

Kwam als een dooie meeuw uit de lucht ploffen.

Een beloning voor zijn harde werken.

Er was één of ander uitzendbureau uit Almere dat hem benaderde.

Let wel, Herman woont bij Leeuwarden.

Ze hadden deze vacature bij het advocatenkantoor binnen gekregen en vonden zijn CV een goede match.

Of ze hem mochten voorstellen.

“Tuurlijk mag dat” zei Herman, maar hij snapte er geen bal van.

Eerlijk gezegd viel hij zowat van zijn stoel.

Herman heeft een compleet traject bij mij gevolgd.

Dat is een traject met 95% succesgarantie.

Zo’n traject bestaat uit 5 trainingen.

De 5e training bestaat uit terugkom-bijeenkomsten.

Deze mag je blijven volgen, totdat je je droombaan te pakken hebt.

Het is de sollicitatietraining.

Zo voorkom je fouten bij het solliciteren

Tijdens de 4e training kijken we naar je marketing instrumenten.

Je zult je namelijk op de één of andere manier moeten presenteren.

Samen zorgen we ervoor, dat je Curriculum Vitae tip top in orde komt.

Dat is soms bij vijftigers best een dingetje.

Vooral als ze een CV maken op de manier van 20 jaar geleden.

Staat in de top-5 van fouten bij het solliciteren

Tegenwoordig zijn CV’s flitsend, kort en krachtig.

Tijdens deze training leg ik je precies uit wat de 7 sleutelfactoren zijn, waarmee een CV bovenop de stapel van uitnodigingen komt.

Ook nemen we je LinkedIn profiel goed door.

Nee niet met een hand-out, zodat je thuis alsnog met lege handen staat.

Echt samen, zodat je aan het einde van de dag een super sterk profiel hebt.

Het is vast toeval.

Ook hier zijn er 7 sleutelfactoren die ervoor zorgen, dat je automatisch uitnodigingen in je mailbox ontvangt.

En als je wilt, maken we een Video-CV.

Die kun je uploaden naar je LinkedIn profiel.

Een Video-CV heeft een magisch effect.

Als je namelijk met je Video-CV uitgenodigd wordt, dan gaan ze in het sollicitatiegesprek kijken of je in het echt ook zo leuk bent als in het filmpje.

Dan heb je echt een hele dikke streep voor in zo’n gesprek.

Dat klinkt heel spannend, maar ook hier zorgen we er samen voor dat je een perfect filmpje krijgt.

Blijkbaar heeft Herman een super goed CV, anders had het uitzendbureau in Almere hem niet gebeld.

En Herman heeft zijn CV goed verspreid via LinkedIn, Facebook, Twitter, vrienden en kennissen.

Dat is de 2e van veel gemaakte fouten bij het solliciteren:

geen goed CV, geen goed LinkedIn profiel en deze onvoldoende verspreiden.

Dat is jammer.

Dat zijn gemiste kansen.

fouten bij het solliciteren

Trouwens, de vorige training hadden we ook al gebak.

Liesbeth kwam super blij vertellen, dat ze een baan had gevonden.

Ze woonde met haar man in Brabant en ze besloten huis en haard te verkopen en naar Friesland te verhuizen.

Haar man vond al snel een baan, maar om de één of andere reden wilde dat bij Liesbeth alsmaar niet lukken.

Ze was er chagrijnig van.

Ze had de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven.

Maar bij elke training zagen we haar zienderogen opknappen.

Ik zag Herman wel kijken.

Zo van ‘leuk voor jou, maar het zal bij mij nog wel even duren’.

Niet wetende, dat hij de volgende keer aan de beurt zou zijn om te trakteren 🙂

Tijdens de derde training komt je presentatie aan bod.

De meeste mensen vinden het super spannend om zich te presenteren.

Van binnen krimpen ze in elkaar.

Nou wil ik je niet echt op de kast jagen, maar als je van binnen bevriest, dan voelt een werkgever dat al in de eerste 10 seconden.

Het maakt je niet bepaald hot en charismatisch schnappie?

Tijdens deze training krijgen we regelmatig samen de slappe lach om hoe onhandig mensen kunnen doen als ze zich te gespannen presenteren.

Iedereen kan zich leren ok te presenteren, ook jij.

Leren presenteren heb ik trouwens echt moeten leren.

De eerste paar YouTube filmpjes … uuuh … als ik die terug zie … ahum.

Maar ja, ik wilde mijn cursisten leren zich optimaal te presenteren.

En als trainer moet je het goede voorbeeld geven.

En je moet ergens beginnen toch?

Al is het met vallen en opstaan toch?

Jezelf slecht presenteren is een van de veel gemaakte fouten bij het solliciteren.

Maat presenteren kun je leren!

Tijdens de presentatietraining

leer ik je met liefde en plezier hoe je jezelf authentiek en sterk kunt presenteren.

Dan word je namelijk nog meer lekker jezelf. Je enorme leuke zelf.

Er gaat namelijk niets boven authenticiteit.

Wat je tijdens de derde training ook leert, is hoe je een goede elevator pitch in elkaar zet.

Dat is je één minuut verhaal.

Nou ja, mag trouwens best 2 minuten duren hoor.

Kijk, een CV of een LinkedIn profiel fietst bij de lezer de ratio binnen.

Een filmpje oftewel de gefilmde versie van je Elevator Pitch komt bij de kijker het gevoel binnen.

En dat is wat je wilt toch?

Dat er meteen een connectie ontstaat?

Verbinding.

De klik.

Herman en ik hebben trouwens ook zijn Elevator Pitch gefilmd.

De ruwe versie daarvan.

De meeste mensen denken trouwens, dat zo’n elevator pitch perfect in elkaar moet steken.

Dat is niet het geval, liever niet zelfs.

Als je een te gelikt filmpje maakt, dan kom je te teflon over.

Net zo’n gladde politicus.

Dat stoot af.

Als er een klein foutje in zit, maakt je dat charmant.

Een kleine verspreking maakt je sympathiek.

Een beetje kwetsbaarheid zorgt juist voor charisma.

Het maakt je aanraakbaar.

En dat zorgt voor een uitnodiging.

Kijk maar eens naar de elevator pitch van Martha.

Zij heeft welgeteld één keer gesolliciteerd.

Yep, met dit filmpje.

En is aangenomen.

https://youtu.be/2NEnuBaLgqU

Geen fouten bij het solliciteren!

Dat kwam ze trouwens feestelijk vertellen.

Daarmee kom ik bij de derde veel gemaakte fout: Sollicitanten …

vinden het soms te eng en te spannend om zich te presenteren.

Ze presenteren zich te verkrampt.

Laat staan, dat ze een Video-CV maken.

Of hun elevator pitch filmen.

Herman heeft de tijd genomen om te onderzoeken wat hij nou echt leuk vindt.

Niet meteen na zijn ontslag in vacatures gedoken.

Eerst op adem gekomen.

Hij had een baan als kwaliteitsmedewerker.

Daar had hij 33 jaar gewerkt.

Tijdens de tweede training ontdekte hij, dat hij meer een mensen mens is dan hij zelf in de gaten had.

Hij is gewoon een heel aardige en zorgzame echtgenoot en vader.

Hij helpt de sportclub waar zijn zoon voetbalt, haalt en brengt zijn dochter en haar vriendinnen naar de sportclub, etc.

Zijn zorgzaamheid, dat was net als bij een bougie de vonk voor zijn loopbaankoers. Vandaar dat de functie van huismeester zo goed bij hem past.

Soms gebeuren er kleine wondertjes tijdens een training.

Dat iemand niet alleen de loopbaankoets vindt.

Maar ook zichzelf opnieuw uitvindt.

Jaap vertelt erover.

Dit is de vierde van veel gemaakte fout en bij het solliciteren.

Solliciteren op een functie van ‘doe mij die maar’.

Voor `t gemak.

Voor het geld.

Het is de kunst om te solliciteren op een baan waar je hart sneller van gaat kloppen.

Een baan waar je ziel een dubbele vreugdesalto van maakt.

Zo’n baan is ook voor jou weggelegd.

Je kunt een prima sollicitatiegesprek voeren.

Maar als je hart de functie niet kan omarmen, dan voelt een werkgever dat.

Dat is het moment, dat een sollicitatiegesprek niet meer relaxed verloopt.

Dat is het moment, dat ze je lekker gaan doorzagen.

Als je solliciteert op een functie die jouw bezieling niet heeft, dan is je binnenkant gespannen.

Werkgevers voelen dat binnen 20 seconden.

Je hart en ziel zijn niet van gisteren.

Buikbrein weet soms sneller dingen, dan jij met ratio kan beseffen.

Als je solliciteert op een functie, waarbij je hart en ziel zich op hun gemak voelen, dan ben je relaxed.

Dat voelt een werkgever aan.

Dat is de reden, dat het sollicitatiegesprek bij Herman zo makkelijk ging.

Je komt weer bij hart en ziel in de eerste training.

Daarover vertelt Irene.

Veel mensen komen bij me, omdat ze onderweg in hun loopbaan het contact met hart en ziel zijn kwijtgeraakt.

Dat levert zelfvertrouwen op.

Dat is de 5e fout die bij het solliciteren veel gemaakt wordt.

Solliciteren, terwijl je niet echt je authentieke zelf bent.

  • Wil jij met gemak solliciteren?
  • Wil je een CV en een LinkedIn profiel die voor uitnodigingen zorgen?
  • Wil je leren jezelf authentiek en krachtig te presenteren?
  • Wil je de loopbaankoers ontdekken waar je hart sneller van gaat kloppen?
  • Wil je hart & ziel zelfvertrouwen?

Dat kan allemaal!

Dan ben je bij LoopbaanRegisseur aan het juiste adres.

Je bent bij mij verzekerd van deskundige en persoonlijke begeleiding.

Met liefde, met hart & ziel zet ik mijn deskundigheid in, zodat je je dromen in je loopbaan waar kunt maken.

Welke training of welk traject je ook bij mij volgt, je krijgt er altijd mijn persoonlijke advies, ondersteuning, tips en trucs bij.

Omdat je geen fouten bij het solliciteren maakt.

Zodat je snel aangenomen wordt.

En meer verdient.

Gewoon omdat je beter verdient.

Voordat je een training bij mij aanschaft, bespreken we wat je met deze training wilt bereiken.

We spreken af wanneer de training voor jou een 6 waard is.

Ook wanneer de training voor jou een 5 waard is en je je geld terug krijgt.

En wanneer je de training waardeert met een 8 of zelfs met een 9.

Want ik ga voor een top training met jou.

De economie draait als een dolle.

Er zijn volop vacatures.

De hoogste tijd om de regie te pakken in je loopbaan.

Nu is de tijd om samen wondertjes te verrichten in je loopbaan.

Ik geef je 95% SuccesGarantie dat je dat lukt.

Voor een kennismakings-gesprek klik op gratis kennismaking.

Voor een kennismakings-dag klik op Masterclass LoopbaanRegie.

Met hart en ziel,

Bodo