Tweederde van de CV’s gaat linea recta door de shredder.
Waarom sneuvelen zoveel CV’s?
Het ABC van een Curriculum Vitae en waarom zoveel CV’s falen
Als je een CV stuurt naar een selecteur (manager, iemand van P&O, intercedenten), dan is er een vuistregel dat twee derde van de CV’s linea recta in de shredder verdwijnt.
Ze worden gedeletet van de computer en gaan in ieder geval niet verder voor de volgende ronde.
Ze zijn onverzorgd, rommelig en soms zelfs met koffievlekken!
Je ziet gewoon aan alles dat het flut is.
Mensen vragen zelfs in de motivatiebrief of ze voor het UWV een afwijzing mogen ontvangen.
En dan heb ik het nog niet over de slecht geformuleerde zinnen.
Het ABC van een Curriculum Vitae en waarom zoveel CV’s falen
Let wel, als je raak schiet met je sollicitatie, dan is dat jouw deur naar de toekomst.
Want je wilt toch leuk werk wat leuk betaalt met leuke collega’s en een leuke baas?
Als je dat wilt, dan zul je ervoor moeten werken.
Je zal er even voor moeten zitten om die nieuwe voordeur van jouw toekomst open te krijgen.
Het ABC van een Curriculum Vitae en waarom zoveel CV’s falen
Maar helaas, de werkelijkheid is dat 2/3 van de CV’s meteen door de shredder gaat.
Als je er werk van maakt, komt jouw Curriculum Vitae wel degelijk bovenaan op de stapel.
Graag geef ik je met dit ABC van een Curriculum Vitae wat tips, zodat jouw CV bovenop de stapel komt.
Jeukwoorden
Ik heb jeukwoorden voor je opgezocht bij socialmediaacedemy en bij frankwatching.
Dit zijn jeukwoorden, die veel gebruikt worden in vacatureteksten, in CV’s en motivatiebrieven.
Geen negen tot vijf mentaliteit: Betekent dit dat je elke dag een uur gratis overwerkt?
Professioneel: Jij levert volgens afspraak.
Uit je comfort zone gaan: Wat is dat comfort zone. Ik kan mij namelijk zo voorstellen voor een baan bij de gemeente is het iets heel anders dan bij een reclamebureau.
Hands on mentaliteit, proactief, passie. Ik heb geen idee wat deze woorden betekenen, jij wel? Waar wordt naar gerefereerd? Jouw beroep, jouw collegiale houding, waar zit de passie? Of bedoelen ze passie dan toch thuis in bed?
Een spin in het web: vermorzel jij iedereen nadat ze in jouw web zijn geweest?
Snel schakelen: eh… met de auto? Of toch als receptiemedewerker achter de balie?
Dit is nog maar een klein beetje van de woordenbrij in advertentie en brieven.
Overigens heb ik Aartjan van Erkel geïnterviewd over jeukwoorden, solliciteren en saaiheid:
Jeukwoorden op LinkedIn
LinkedIn heeft ook een lijst met de 10 meest gebruikte woorden in 2017:
gespecialiseerd, ervaren, vaardig, gemotiveerd, creatief, strategisch, leiderschap, deskundig, gefocust en scrummen.
Dit zijn allemaal dertien in het dozijn woorden. Het zijn jeukwoorden.
Het hangt af van de setting, branche of organisatie waarin deze woorden worden gebruikt.
Het ABC van een Curriculum Vitae en waarom zoveel CV’s falen
Wie belt, die blijft!
Voordat je een brief met CV stuurt of mailt, adviseer ik je om altijd te bellen.
Dit is dé manier om een dertien in het dozijn brief met CV te voorkomen.
Als je belt, dan kun je bijvoorbeeld vragen wat doe je zoal tussen 8 en 18 uur op een werkdag doen?
Hoe zien de dagelijkse werkzaamheden eruit?
Waar zit er spanning in de zaak of het project?
Wat is het ideaalplaatje wat jullie hebben?
Stel dat er in de advertentie staat; uit je comfort zone.
Vraag hier dan zeker naar, vraag door en eventueel vraag om een specificatie, want dan krijg je een echt gesprek.
De informatie die dit gesprek jou oplevert kun je weer verwerken in de eventuele motivatiebrief.
Het tweede pluspunt is dat je met deze belronde jezelf kunt onderscheiden in de stapel brieven die er worden gestuurd.
Het ABC van een Curriculum Vitae en waarom zoveel CV’s falen
De letters ABC bij het ABC van een Curriculum Vitae zijn niet toevallig gekozen.
De C hoort uiteraard bij Curriculum Vitae.
Ik denk dat de meest gemaakte fout is dat als je een CV maakt en denkt: Hoe wil de ander, dat mijn CV eruit ziet.
Een CV moet geen afspiegeling zijn van wat je denkt dat de ander graag leest.
Het moet een afspiegeling van jou zijn.
Jouw Curriculum Vitae is niets anders dan jouw etalage. Het is jouw digitale visitekaartje.
De 4 communicatiestijlen
Er zijn 4 communicatiestijlen van invloed op je Curriculum Vitae.
De efficiënte; extravert, kort, krachtig, resultaatgericht.
De hartelijke: extravert, expressief, mensenmens, iets meer op de voorgrond.
De gevoelsmens: introvert, hulpvaardig, menslievend
De denker: introvert, gedetailleerd, breinkrakers, rijtjes, opsommingen.
Het ABC van een Cucciculum Vitae is …
A= Authentiek. Wees alstublieft je eigenste zelf.
B= Bloot. Durf jij te laten zien wie en wat je bent.
C = Curriculum Vitae. Men ziet aan de andere kant wie en wat jij bent.
Als je weet welke communicatiestijl bij jou de boventoon voert dan weet je nu hoe jij je CV kunt laten ‘shinen’ bij de nieuwe werkgever.
Zorg dat je jouw CV iets aanpast op de plek waar je solliciteert.
Neem bijvoorbeeld de Efficiënte.
De Efficiënte schrijft een brief met CV op 1/2 A4:
Graag solliciteer ik naar de functie van …
Mijn Curriculum Vitae treft aan op LinkedIn. Klik op de link bij LinkedIn.
Speciaal voor u heb ik een filmpje opgenomen. Klik op de link bij Youtube.
Graag kom ik mijn sollicitatie in een persoonlijk gesprek toelichten.
Met vriendelijke groet,
Neem als voorbeeld de Hartelijke.
De Hartelijke heeft humor en kan onderaan diens CV schrijven: “Ik hoop dat ik mijn CV t/m. de laatste zin leest”.
Als de Hartelijke solliciteert bij een gemeente, dan is enige ingetogener trouwens wel gewenst.
Als je als Hartelijke solliciteert bij een reclamebureau, dan kun je helemaal los gaan en een super mooi glossy CV maken.
Heel veel succes met solliciteren,
Bodo
P.s.1: Een paar maanden geleden heb ik een hilarisch filmpje opgenomen over CV’s:
P.s.2: Heb je zin om in 1 dag je CV, LinkedIn-profiel en Pasfoto op orde te krijgen? Klik dan op Gratis E-Boeken en InspiratieDagen.