20 Tips om te voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst
20 Tips om te voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst

20 Tips om te voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst

De eerste indruk verprutst.

Je hebt 15 seconden voor de eerste indruk.

Het is jammer als je met 15 seconden de eerste indruk verprutst.

Je krijgt nooit meer een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Het sollicitatiegesprek valt of staat met de 1e indruk in de eerste 15 seconden.

Als de 1e indruk negatief is, is het moeilijk om daarna positief naar jou te kijken.

Je Curriculum Vitae scoort dan ook meteen een stuk slechter.

20 Tips om te voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst.

Voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst

20 Tips om te voorkomen dat je als sollicitant de eerste indruk verprutst

 

De eerste indruk.

Het sollicitatiegesprek valt of staat met de 1e indruk.

Heb jij wel eens een eerste indruk verprutst?

De eerste paar seconden bepalen het gesprek.

Daarbij wordt 90% van de eerste indruk gebaseerd op lichaamstaal.

Je woorden hebben dus slechts een invloed van 10%.

In een sollicitatiegesprek legt je lichaamstaal dus voor 90% gewicht in de schaal.

Bij sollicitatieprocedures organiseren werkgevers vaak speeddates.

Dan worden er 10 of 20 sollicitanten uitgenodigd, die 15 of 20 minuten tijd per persoon krijgen.

Wat werkgevers me vertellen, is dat ze een eerste indruk vormen tijdens de pakweg 15 seconden dat een sollicitant binnenkomt en gaat zitten.

Als de eerste indruk positief is, dan begint het gesprek op een prettige manier.

Als de eerste indruk negatief is, dan wordt het heel moeilijk om nog positief naar de persoon en diens Curriculum Vitae te kijken.

Eerste Indruk

Uit onderzoek is gebleken dat conclusies over wat de persoon voelde, slechts voor 7% door de woorden zelf werden bepaald, voor 38% door de stem en de toon, en voor 55% door gezichtsuitdrukking en lichaamstaal.

Goedemiddag.

Het is slechts één woord: "goedemiddag".

Hoe spreek je met je stem het woord "goedemiddag" uit?

Zelfverzekerd?

Zelfverzekerd met wat twijfel?

Over de top zelfverzekerd?

Beetje bozig?

Dan heb je de eerste indruk verprutst.

Was je onverschillig, omdat je voor je uitkering "moet" solliciteren?

Hebben ze in de receptie koffie aangeboden?

Hoe kom je binnen met je kopje koffie?

Beetje bibberend, beetje zenuwachtig, beetje zelfverzekerd?

Hoe spreek je "goedemiddag" met je lichaamstaal?

Kijk je de ander echt aan?

Maak je echt oogcontact op een blijde en open manier?

Wat voor hand geef je?

Slap, gemiddeld, stevig, klam?

Heb je je hand onderdanig onder de andere hand of juist dominerend bovenop?

Eerste Indruk is amper te faken

De cursisten die ik begeleid, leren verbinding te maken met hart en ziel, ontdekken hun levensopdracht en hun ziels-talenten.

De volgende stap is, dat ze hun loopbaankoers ontdekken.

Dat is de missie oftewel levensopdracht die je letterlijk op zo'n manier laat werken, dat je je geld ermee verdient.

Beroepsmatig ga je dan doen, wat je in je ziel eigenlijk al bent.

Deze cursisten voelen of de baan waarop ze solliciteren bij ze past.

Past deze organisatie?

Passen deze collega's?

Als de binnenkant geen klik voelt, dan leidt dat onbewust tot een lichaamshouding, stemgebruik en mimiek, waarbij de sollicitant zich kleiner en onzekerder maakt.

Als de binnenkant wel een klik voelt, dan is het makkelijker om zichzelf te laten zien, er is meer energie en vrolijkheid.

Er is niet alleen contact, maar een diepere verbinding.

Beide partijen die juist wel of juist geen klik ervaren, dat is amper te faken.

Authenticiteit en echtheid valt amper te manipuleren.

[embedyt]
[/embedyt]

Eerste indruk is te beïnvloeden

Een eerste indruk: een klik is niet te faken, maar wel positief te beïnvloeden.

Hoe?
  • Solliciteer alleen op functies die je expertise en passie hebben, anders gaat er geen energie stromen
  • Eerst bellen en dan pas je brief met CV sturen. Door te bellen krijg je extra info en die kun je verwerken in je motivatiebrief en zo heb je een voorsprong
  • Goede voorbereiding is het halve werk. Google op vragen die ze kunnen stellen en hoe daarop te antwoorden
  • Bereid je voor op vragen en antwoorden met de STARR interview methodiek (als je dat niet voorbereidt, gaan je antwoorden meteen door de shredder)
  • Zoek info van het bedrijf en van je gesprekspartners op Google, Linkedin en Facebook
  • Zoek op LinkedIn op wie er werken en bel voor extra achtergrond info
  • Een vuistregel voor de dresscode is net een klein tikje netter dan je toekomstige collega's
  • Het kan zijn, dat je al gezien wordt als je de auto parkeert. Dan nog even gel in je haar doen of je kauwgom in de bosjes spugen is niet zo handig
  • De secretaresse kan een duim omhoog of een duim omlaag doen na je sollicitatiegesprek naar P&O of naar de manager. Doe dus niet alsof ze niet bestaat, ga vriendelijk en respectvol met haar om
  • Het beste kun je zo'n 10 minuten van tevoren arriveren in de lobby. Kijk, luister en voel wat de sfeer in de organisatie is. Is er vriendelijkheid en warmte? Of is het er een kille bende?
  • Als ze je in de lobby koffie of thee aanbieden, sla dit af op een vriendelijke manier. Met koffie of thee de lift instappen en daarna de gespreksruimte is niet handig
  • Je komt het krachtigste over, als niet zo bezig bent met jezelf en met de vraag of je wel goed overkomt
  • Op die manier heb je meer tijd en energie om de ander in je op te nemen en contact te maken met anderen
  • In de lift kun je het beste over koetjes en kalfjes praten. Als je info opgezocht hebt over de ander op Facebook, dan kan dat het ijs breken: "Op Facebook zag ik dat u op vakantie bent geweest in Spanje. Heeft u een fijne vakantie gehad"? De ander merkt dan dat je je echt goed voorbereid hebt. Daarmee scoor je bonuspunten.
  • Stap de gespreksruimte binnen op een relaxte manier, openhartig, maak oogcontact en schud handen op een vriendelijk stevige manier
  • Neem je CV in tweevoud mee, ook een lijstje met vragen en leg dit in een mapje voor je op tafel
  • Wacht met zitten, totdat ze je een stoel aanbieden. Als dat te lang duurt vraag dan of je plaats mag nemen. Goede manieren worden op prijs gesteld
  • Zit rechtop met een relaxt actieve houding en kijk je gesprekspartners om de beurten aan
  • Bescheidenheid siert de mens, maar niet de werkzoekende. Heb zelfvertrouwen
  • Als je een beetje zenuwachtig bent, dan is dat de normaalste zaak van de wereld. Als je totaal niet zenuwachtig zou zijn, dat maakt een rare, een over the top indruk.

Wil je een krachtige eerste indruk?

Wil je jezelf presenteren met meer authenticiteit, meer charisma en meer zelfvertrouwen?

Dan heb ik een super mooi aanbod voor je:

1- Daagse Masterclass LoopbaanRegie

Ben je onderweg naar je burn-out?

Heb je een conflict? Of is je werk saai?

Dan glipt de regie over je loopbaan door je vingers.

Voel je je niet gehoord, niet gezien, niet gewaardeerd?

Dan is het de hoogste tijd om de regie over je loopbaan te pakken.

Wil je passiviteit omdraaien in passie?

Dan is deze masterclass perfect voor jou!

Wil je stoppen met depri zijn op je werk?

Boost dan nu je loopbaan!

Don't be lazy. Get in control!

Voor meer info klik op Masterclass LoopbaanRegie.

Met hart en ziel,

Bodo Agterhof
Reactie plaatsen