Hoe herstel je snel van een burn-out?
Hoe herstel je snel van een burn-out?

Hoe herstel je snel van een burn-out?

Hoe herstel je snel van een burn-out?

Hoe herstel je snel van een burn-out is wat iedereen zich afvraagt als het lijntje knapt. Heb jij een burn-out? Dat is natuurlijk nooit fijn! Daarom in dit artikel een aantal punten die jou er zo snel mogelijk weer bovenop helpen.

Hoe eerder je herstelt, hoe sneller je weer aan de slag kunt. Mocht je persoonlijk advies willen hebben, dan kun je altijd contact met ons op nemen. Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuzes.

Blijf bij burn-out binnen je grenzen

Mensen die van nature vooral geen 9 tot 5 type zijn, zich eerder dienstbaar aan de ander dan aan zichzelf opstellen en perfectionistisch zijn, lopen extra kans op een burn-out.

Grote kans dus, dat je langere periode structureel over je grenzen bent gegaan en dat je diverse signalen van je lichaam hebt genegeerd. Waar je lichaam zei te stoppen, zei je hoofd dat je door moest gaan en dit deed je dan ook. Hierdoor is je lichaam uitgeput en overbelast.

Als je wilt herstellen van een burn-out is dat alleen mogelijk als je komende 3 jaar vooral binnen je grenzen blijft. Wedden, dat dat buiten je comfortzone valt en dus heel ongemakkelijk voelt? Maar alles wat je te veel doet, zal ten koste van je herstel gaan en te veel is wat je al veel te lang hebt gedaan. Minder is dus meer!

Wat is normaal bij een burn-out?

Normaliter ben je gewend alles en meer te doen wat mogelijk is en om deze reden is jouw grens waarschijnlijk veel groter dan in werkelijkheid goed voor je is. En over die grenzen ben je al jaren heen gegaan, grote kans dus, dat je alles nog te groot inschat.

Natuurlijk is dat eerst lastig, maar probeer minder je ego en je wil en meer je grenzen te respecteren en respecteer ook, dat elke grens niet hetzelfde is. Hoe langer de burn-out je in haar houdgreep heeft, hoe meer ze je dwingt om haar grenzen aan te voelen en je eraan te houden.

Dat is precies de bedoeling, zodat jij in staat leert te zijn om jouw grenzen aan te voelen. Het advies is om continue naar je lichaam te luisteren. Ben jij na vijf minuten lopen al moe? Stop dan! Laat je ego, je harses of je wilskacht je niet leiden en luister naar je lichaam om je herstel te bevorderen.

Neem elk uur pauze

Het is aan te raden om elk uur een pauze in te lassen. Natuurlijk denk je: "Is dit niet een beetje boel overdreven?" Nee zeker niet! Na verloop van tijd zul je merken dat je je gauw weer wat fitter voelt. Dwing jezelf daarom elk uur om rust te nemen. Ga lekker ergens zitten of liggen en doe je ogen dicht.

Wat je ook kunt doen, is mindfulness of mediteren. Hoor kun je heerlijk tot rust komen in je pauze waardoor je minder leegloopt en makkelijker herstelt. Wedden, dat je daardoor productiever wordt en dat herstel van je burn-out een stuk sneller gaat. Nog nooit gedaan? Dan is het nu de hoogste tijd!

Doe één ding tegelijkertijd

Waar je voorheen veelal bezig was met verschillende activiteiten en jezelf lekker aan het verliezen was bij het multitasken, is het nu de kunst je te focussen op maar één ding. Probeer bijvoorbeeld niet thee te zetten, een film te kijken en nog een WhatsApp bericht te versturen.

Eerst met al je aandacht je thee zetten, vervolgens je bericht te sturen en tot slot een film aan te zetten. En niet met de snelheid van ik moet de trein halen, maar gewoon liefdevol en relaxed.

Door je focus op één ding te leggen, hoeven je hersenen minder actief te reageren waardoor je meer rust zult hebben. Dit zal in het begin erg lastig zijn, maar het advies om hier zeker aandacht aan te besteden.

Wat veel mensen niet weten over burn-out

Ik werk met familie- en met loopbaanopstellingen. Dat zijn technieken op zielsniveau. Gaat over de psychologie van de ziel en dat is echt heel andere koek vergeleken met de psychologie van de persoonlijkheid, inclusief het ego en de ratio die bij de persoonlijkheid horen.

Waarschijnlijk is de persoonlijkheid de ziel en haar signalen in de loop der jaren gaan overrulen. Jaren? Ja, jaren. Want je doet er minimaal 7 jaar over om een burn-out op te bouwen. Daarom duurt het ook een hele poos om ervan te herstellen. Bij een flinke burn-out ben je zomaar ruim een jaar verder.

De diepere oorzaken van een burn-out

De diepere oorzaken van een burn-out liggen op zielsniveau. Heb je een goede band met beide ouders? Als niet, dan is dat zeer burn-out bevorderend. Hoe is de band tussen je ouders? Als er veel kilte, hardheid, afstand en/of boosheid zit, is dat ook een factor waar je goed op kunt leeglopen.

Hoe is de sfeer binnen je gezin van herkomst? Kom je uit een ondernemersgezin, dan komen klant en kassa eerst, waardoor jij het gevoel kunt hebben het nooit goed genoeg te doen. Valt er nu een kwartje?

Of kom je uit een boerengezin, waar het soms ook qua sfeer warmer in de koeienstal is, dan in de woonkamer. Doe er een mentaliteit bij van niet lullen, maar poetsen, dan is dat de perfecte basis voor een burn-out.

Bij burn-out ben je welkom in Nieuwegein en in Heerenveen

De grap is, dat iedereen een ziel heeft, alleen bijna niemand weet hoe de ziel werkt. En dat is enorm niet handig, als je wilt leven en werken met hart & ziel.

Dat was ook zo bij Thea uit Almere. Zij is echt van hoofd, via hart naar ziel en bezieling gereisd. Dat heeft haar opgeleverd, dat ze nu niet meerop basis van haar ego voort dendert.

Stop, look and listen =to what your heart says. Diana Ross zong het al en da's wat Thea nu ook doet. Nu werkt ze met hart en ziel.


Als je trouwens solliciteert met hart en ziel, dan voel je met 5 minuten al of het `em wordt of niet. Als wel, dan is het sollicitatiegesprek een fluitje van een cent. Rollen ze haast de rode loper voor je uit.

Da's precies het geheim van mijn cursisten, waarom ze maar 3 sollicitaties nodig hebben en waarom ze mijn trainingen waarderen met van die gestoord hoge cijfers.

Bij burn-out ben je welkom in Nieuwegein en in Heerenveen.

Je bent van harte welkom,
Bodo
 
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down