10 Wapenfeiten voor een Winnend Curriculum Vitae
Hoe maak je een WINNEND Curriculum Vitae?
Met deze 10 wapenfeiten voor een winnend CV word je sneller en vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken.
Hoe maak ik een Curriculum Vitae waarmee ik uitgenodigd word?
Dat is één van de meest gestelde vragen aan een loopbaanadviseur.
10 Wapenfeiten voor een winnend Curriculum Vitae
Als je solliciteert, dan wil je natuurlijk uitgenodigd worden.
Een Curriculum Vitae met SollicitatieBrief of SollicitatieMail is tegenwoordig topsport.
De grap is, dat de meeste mensen een CV maken zoals ze denken dat het hoort.
Ze gaan dus af op denkbeeldige andere personen.
Draai dit om.
Laat jezelf zien je CV!
10 Wapenfeiten voor een winnend Curriculum Vitae
Laat jouw CV een afspiegeling zijn van jezelf.Als je een warm iemand bent, laat die warmte dan zien.
Als je een expert bent, laat dan je expertise zien.
Als je zeer analytisch bent ingesteld, laat dit dan zien.
Met de tips op deze en op de volgende pagina's kun je feiten, resultaten, gevoel en bezieling in je Curriculum Vitae stoppen.
De 10 Wapenfeiten voor een winnend Curriculum Vitae
- Bel voor meer informatie en pas je Curriculum Vitae aan
- Je moet aan de functie-eisen voldoen
- De meest relevante informatie op de bovenste helft van je 1e A4
- Schrijf een pakkende Professionele Doelstelling
- Vermeld resultaten bij je werkzaamheden van de afgelopen 5 jaar
- Een authentieke en iets creatieve lay-out
- Toets je eigen naam in op Google
- Een goede foto van jezelf op je CV of op je LinkedIn profiel
- Zorg voor een goed LinkedIn profiel
- Maximaal 2 A4.
1- Bel voor meer informatie en pas je Curriculum Vitae aan
Als voorbeeld neem ik een organisatie die handelt in geschenkartikelen.
De directeur zoekt een Administratief Medewerkster en hij plaatst de vacature op een vacaturesite.
Deze Directeur is een echte handelaar, dus plaatst hij de advertentie met algemene termen.
MEAO- of Schroevers diploma, minimaal 3 jaar ervaring, Engels en Duits kunnen spreken en schrijven.
Een kijkje achter de schermen: Deze functie werd uitgeoefend door zijn vrouw. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop en zij was verantwoordelijk voor het reilen en zeilen intern. Daarnaast is het handig als zij er zeer representatief uitziet om grotere klanten door de showroom te leiden, want dat werkt omzetverhogend.
Probeer uit te vinden wat de organisatie eigenlijk echt zoekt. In dit geval een rechter hand en een steun en toeverlaat of meer iemand mei ideale maten wat in de showroom omzetverhogend werkt?
Als je belt en het klikt, dan is je sollicitatie een schot in de roos. Als het aan de telefoon juist niet klikt, bespaar je dan tijd en moeite en schrijf geen brief of sollicitatiemail.
2- Je moet aan de functie-eisen voldoen
Dat klinkt heel logisch, maar in werkelijkheid voldot ongeveer 75% niet aan de functie-eisen. De vuistregel is dat 50% van de sollicitaties door de selecteurs niet serieus genomen wordt. Hun opleiding en werkervaring komen niet eens in de buurt van het gevraagde en de brief en CV zien er slecht verzorgd uit.
Nog eens 25% weet eigenlijk wel dat ze weinig kans maken, maar die niet waagt die niet wint. Overigens zijn selecteurs huiverig om een overgekwalificeerd iemand aan te nemen uit angst dat deze persoon het binnen een jaar voor gezien houdt.
3- De meest relevante info op bovenste helft 1e A4
Houd je Personalia zo kort mogelijk. Daaronder volgt je "Professionele Doelstelling". Dat is jouw statement, die bewezen wordt door de rest van je CV. Daarna je Arbeidsverleden in anti-chronologische volgorde; dus je meest recente baan bovenaan.
Op deze manier is voor de selecteur in één oogopslag duidelijk wie je bent, wat je gedaan hebt en wat je waarom zoekt. Extra voordeel is, dat deze informatie ook op deze manier op het beeldscherm zichtbaar is zonder door te hoeven scrollen.
4- Schrijf een pakkende Professionele Doelstelling
Een Professionele Doelstelling beschrijft jou als persoon, wat je arbeidsverleden is en waarom je welke baan zoekt.
Bij voorkeur vermeld je iets van bereikte resultaten of je meerwaarde.
5- Vermeld de resultaten van de afgelopen 5 jaar
Waar je de afgelopen 5 jaar gewerkt hebt en wat je gedaan hebt, dat zegt niet zoveel. Dit geldt met name voor functienamen die veel voorkomen, zoals Administratief Medewerkster en Verkoopmedewerker.
Een Administratief Medewerkster die vermeldt dat ze ook belde met debiteuren, waardoor facturen openstaand langer dan één maand met 50% daalde, kijk, dat snijdt hout. Als een Verkoopmedewerker vermeldt dat gedurende de afgelopen 3 jaar de omzet met 25% steeg, dan maakt dat in deze recessie indruk!
6- Een authentieke en iets creatieve lay-out
Ruim 90% van de CV's bestaat uit een droge opsomming van Personalia, Opleiding en Arbeidsverleden. Bij 250 sollicitanten moet een P&O-er zich daar dan doorheen worstelen.
Nou gaat het er niet om, om op te vallen om het opvallen. Het gaat er wél om, dat je een CV veel meer een afspiegeling van jezelf kunt laten zijn; van wie en wat je bent.
Als je introvert en kritisch bent, houd je CV dan rustig en verwerk bijvoorbeeld een vergrootglas in je CV. Als je extravert bent, maak je CV dan wat uitbundiger en gebruik wat kleur. je kunt ook een afbeelding verwerken voor je grootste talent of voor een bereikt resultaat waar je trots op bent.
7- Toets je eigen naam in op Google
De meeste leidinggevenden en P&O-ers toetsen de naam van sollicitanten in bij Google om alvast een indruk van jou te krijgen. Doe dit zelf dus ook.
Als je op Facebook staat met een compromitterende foto, bijvoorbeeld tijdens comazuipen, verwijder deze dan.
8- Een goede foto van jezelf op je CV of op je LinkedIn profiel
Er zijn op LinkedIn discussies over wel of geen foto op je Curriculum Vitae. Mijn advies is om dit juist wel te doen. Zorg er dan wel voor dat er minstens een even professionele foto van jezelf op je LinkedIn profiel staat. vervang ook de foto op je Facebook en Twitter Account door een representatieve foto.
Omdat werkgevers jou op Google opzoeken, komen ze vanzelf terecht op bij je Facebook en LinkedIn pagina. Nou kom ik met name op LinkedIn veel foto's tegen die niet handig zijn. Pak de regie en zorg voor professionele foto's met een witte achtergrond en een warme, uitnodigende smile.
9- Zorg voor een goed LinkedIn profiel
Nou we het toch over LinkedIn hebben en omdat een potentiële werkgever toch jouw LinkedIn pagina bezoekt, dan kun je er beter voor zorgen dat deze up-to-date is.
Plaats je Professionele Doelstelling ij de Samenvatting in en benoem ook de door jou behaalde resultaten. Je CV en je LinkedIn profiel dienen een consistent geheel te vormen.
10- Je CV maximaal op 2 A4
250 CV's X 4 pagina's per CV = totaal 1.000 pagina's. Da's een beste stapel die een selecteur ertoe verleidt lang niet alle CV's even aandachtig door te nemen.
Bij sommige functies is een beknopte CV moeilijk, zoals bij zwaardere medische functies of bij IT-ers. In dat geval kun je onder je CV de volgende zin schrijven: "Een uitgebreide CV is op aanvraag beschikbaar; deze mail ik graag naar u toe".
Een winnend Curriculum Vitae ... en nu aan de slag!
Een goed Curriculum Vitae maken kost tijd. Er zijn templates beschikbaar op internet, ook dan kost het maken van een winnend CV tijd en moeite.Een winnend Curriculum Vitae in één Weekeinde?
Wil je je CV in één dag op orde krijgen?Wil je ontdekken hoe je failproof kunt solliciteren?
Hoe je de regie kunt pakken over je sollicitaties?
Dan heb ik een prachtig aanbod voor je?
1- Daagse Masterclass LoopbaanRegie
Ben je onderweg naar je burn-out?Heb je een conflict? Of is je werk saai?
Dan glipt de regie over je loopbaan door je vingers.
Voel je je niet gehoord, niet gezien, niet gewaardeerd?
Dan is het de hoogste tijd om de regie over je loopbaan te pakken.
Wil je passiviteit omdraaien in passie?
Dan is deze masterclass perfect voor jou!
Wil je stoppen met depri zijn op je werk?
Boost dan nu je loopbaan!
Don't be lazy. Get in control!
Voor meer info klik op Masterclass LoopbaanRegie.
Met hart en ziel,
Bodo Agterhof
Bram
op 18 Nov 2019Bodo Agterhof
op 19 Nov 2019Xander
op 09 Jan 2019