Zo ga je niet af als een gieter, maar presenteer je je ijzersterk met de Elevator Pitch
Zo ga je niet af als een gieter, maar presenteer je je ijzersterk met de Elevator Pitch.
En deze Pitch scoort punten in het sollicitatiegesprek!
Presenteer jezelf in 1 minuut met de Elevator Pitch.
Stel je staat met meerderen in de lift.
Eén van hen is P&O-er.
Nu heb je 1 min. om je te presenteren!
Deze P&O-er kan de deur openen naar je volgende baan.Dit is jouw kans om jezelf te presenteren en een goede eerste indruk achter te laten.
Hoe doe je dat?
Zo ga je niet af als een gieter ...
maar presenteer je je IJzersterk met de Elevator Pitch
Jezelf presenteren kan door middel van de elevator pitch.Eigenlijk betekent de ‘elevator pitch’ niets meer dan jezelf in de lift verkopen.
Een beknopte presentatie van wat je doet, waar je goed in bent en wat je in de toekomst wilt bereiken.
Het belangrijkste doel is de ander nieuwsgierig krijgen, een spreekwoordelijke ‘voet tussen de deur krijgen’ en toegang tot het visitekaartje dan wel LinkedIn profiel en mobiele nummer om een afspraak te maken.
[embedyt] [/embedyt]
Presenteer jezelf in 1 minuut IJzersterk met de Elevator Pitch
Tijdens een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je niet je complete CV gaat opdreunen, dat kan de recruiter zelf ook wel lezen.Leer om jezelf op een pakkende manier in een paar zinnen neer te zetten.
Je kunt dit opnemen en üploaden op je eigen Youtube kanaal, op je Facebook pagina en op je LinkedIn profiel.
Je kunt het filmpje zelf meesturen als link bij je sollicitatie.
Daar scoor je bonuspunten mee!
Zo presenteer je jezelf ijzersterk met de elevator pitch
Zo bouw je een Elevator Pitch op
Presenteer jezelf in 1 minuut: het is maar een minuut, maar dit vraagt vele minuten voorbereiding en oefenen.- Start met een anekdote
- Vertel 3 talenten die blijken uit de anekdote
- Welke loopbaan heb je met die talenten opgebouwd
- Wat was je laatste baan
- Benoem 1 of 2 concreet behaalde resultaten
- Wat is je diepste drijfveer of motivatie?
- Wat voor baan zoek je?
- Wat wil je voor een werkgever in die baan bereiken?
- Vertel nu je naam
- En nu pas je mobiele nummer en/of mailadres.
De Elevator Pitch nader toegelicht
Deze opbouw is afwijkend dan wat nu op internet vindbaar is.Doel van deze opbouw is om een authentieke Elevator Pitch op te bouwen die jou voor een werkgever super aantrekkelijk maakt.
1- Start met een anekdote
Bij voorkeur presenteer je de Elevator Pitch op een relaxte manier waarop je zeg maar aanraakbaar bent.
Toegankelijk. daarom is het belangrijk om niet te starten uit je hoofd, niet uit je ego, maar uit je gevoel, uit hart en ziel.
Als je start met een korte, leuke, grappige anekdote die je zelf hebt meegemaakt, dan start met je een inner smile en dat geeft enorm veel charisma!
Voorbeeld: Toen ik 21 was, besloot ik op wereldreis te gaan. Druppel in de emmer waren mijn grootouders. Die heb ik vaak horen zeggen: "Toen ik jong was, had ik nou maar, etc". Dromen hebben en niet durven, dat vind ik persoonlijk heel sneu. Ben geland in Egypte, na 3 maanden kon ik reisleider worden. heb er 2 jaar met super veel plezier gewoond en gewerkt. Als ik hier mijn wereld kan opbouwen, dan kan ik dat overal. Dat was wat ik na 2 jaar mee terug nam naar Nederland.
2- Vertel 3 talenten die blijken uit de anekdote
Uit die anekdote blijken vanzelf wel 2 of 3 talenten van jou.
Benoem er niet meer dan 2 of 3. Meer talenten onthoudt een ander niet.
Een Elevator pitch is eerder een impressionistisch schilderij met grote streken.
Liever een van Gogh dan een Rembrandt, want alle details kosten veel te veel tijd.
Voorbeeld: Ben ondernemend, volg mijn hart, een mensenmens en weet tot resultaten te komen.
3- Welke loopbaan heb je met die talenten opgebouwd?
Juist omdat je de persoon bent die je bent, heb je je loopbaan opgebouwd met exact die talenten die jij in huis hebt.
Benoem de rode draad in je loopbaan.
Alleen de rode draad en niet meer dan dat.
Voorbeeld: Met deze talenten begeleid ik nu ruim 25 jaar mensen op de arbeidsmarkt. Eigenlijk ben ik nog steeds reisleider, maar dan in loopbaanland.
4- Wat was je laatste baan?
Vertel kort en bondig over je laatste baan en de 3 of 4 belangrijkste taken.
Voorbeeld: Ik werk bijna 15 jaar voor mezelf als ZZP-er. Mijn bedrijf heet LoopbaanRegisseur. Ik help mensen weer met plezier en passie te functioneren in de huidige baan of in een andere baan bij een andere werkgever.
5- Benoem 1 of 2 concreet behaalde resultaten
Een schoonmaakster die vertelt waarom ze welk schoonmaakmiddel gebruikt, dat is niet interessant.
In een hotel moet je per uur 3 of 4 kamers kunnen schoonmaken.
Het zijn de harde cijfers en feiten die tellen.
Een financieel medewerker die klanten is gaan bellen bij de factuur lang open stond en ervoor gezorgd heeft dat klanten gemiddeld 2 weken sneller betalen. dat zijn mooie cijfers en feiten.
Voorbeeld: Een loopbaan opleuken daar doe ik niet aan. Ik begeleid niet oppervlakkig maar met diepgang. Op het niveau van hart en ziel. Mijn coaching en training is daadwerkelijk lifechanging. Je kunt bij mij van uitgeblust naar krachtig gaan. Van onzeker naar zelfvertrouwen. Van burn-out naar energiek. Van verdwaald in de verkeerde baan naar met plezier en passie aan het werk. De succeskans is 90%
[embedyt] [/embedyt]
6- Wat is je diepste drijfveer of motivatie?
Waar doe je het voor?
Waarvoor kom je uit je bed?
Voor groei?
Voor ambitie?
Een inkomen voor je gezin?
Om jezelf te ontplooien?
Om contact te hebben met mensen?
]Om naast thuis een eigen wereldje te hebben waar je je energie aan kwijt kunt?
Voorbeeld: Toen ik 16 was, overleed mijn vader aan darm- en leverkanker. Hij had best veel meegemaakt en koos ervoor de dialoog daarmee niet aan te gaan. Ik snapte toen al, dat je van je binnenkant weg kunt kijken of juist meer synchroon kunt lopen met hart en ziel. Mijn moeder is overleden toen ze 60 jaar was. Haar is het ook niet gelukt om de dialoog met zichzelf aan te gaan op de diepere lagen. Ze wisten niet beter. Ze wisten gewoon niet hoe het anders kan. Ik heb geleerd hoe het wel anders kan. Dat is precies wat ik doorgeef. Als er te weinig fut in je leven en/of in je loopbaan zit en we kunnen de knop omkrijgen van passief naar passie, kijk, dat is waar ik het voor doe. Dikke high 5!
7- Wat voor baan zoek je?
Vertel concreet wat voor baan je zoekt.
Als je geen concrete functienaam kunt noemen, dat is het alsof je voor het prachtigste schilderij geen haakje hebt.
Dan kun je proberen om het aan de muur op te hangen, maar zonder haakje of spijker valt het op de grond en gaat stuk.
Voorbeeld: Om meer mensen te klop te helpen omzetten van flauwe boel naar energiek en vervulling zoek ik nieuwe opdrachtgevers en mensen die even een duwtje in de rug nodig hebben. Of een goedbedoelde schop onder hun achterste haha. Als ik nog meer mensen mag begeleiden, dan maken we samen de wereld een beetje gelukkiger.
8- Wat wil je voor een werkgever in die baan bereiken?
Dit is het moment om je meerwaarde duidelijk te maken.
Oftewel in marketingtermen je Unique Selling Points. dat wat je uniek maakt.
Welk talent heb je zeg maar aan je kont hangen?
Voorbeeld: Als je baan bij je weg loopt, als er een kink in de loopbaankabel zit, als je geen loopbaan-botox zoekt maar duurzaamheid en passie, dan is LoopbaanRegisseur precies wat je zoekt. Je loopt 90% risico op een veel leuker en vooral zinvol beroepsleven. Daar knap jij van op en daarmee ook je gezin.
9- Vertel nu je naam
Veel Elevator Pitches en Video-CV's beginnen met de naam.
Als ik een filmpje start waarbij iemand zich voorstelt of presenteert, dan is mijn gevoel eerst ongeveer een halve minuut bezig om te connecten.
Vind ik je sympathiek?
Ben je authentiek?
Heb je inhoudelijk iets te melden?
Heb je zitten lanterfanten of heb je echt resultaten neergezet?
Als je dus in het begin of te snel je naam noemt, dan gaat je naam oor in en oor uit.
Als ik een klik met je heb en je noemt je naam aan het einde, dan is de kans veel groter dat ik je naam onthoud.
Voorbeeld: Mijn naam is Bodo Agterhof en ik ben van LoopbaanRegisseur.
10- En nu pas je mobiele nummer en/of mailadres
Veel werkzoekenden hebben hun mailadres en/of mobiele nummer op hun LinkedIn profiel staan.
Met Google Earthview is je huis op internet snel op te zoeken en te bekijken.
Een goede inbreker komt altijd binnen.
Zo is het ook met je mobiele nummer en mailadres.
Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Als je bij de belastingen werkt, als je in de gevangenis werkt of als je een VIP bent, dan ben je uiteraard heel zuinig op je persoonlijke gegevens.
In alle andere gevallen, als je juist bereikbaar wilt zijn voor carrièrekansen, dan is het aan te bevelen om digitaal de rode loper uit te rollen.
Oh ja, let er even op dat je geen over the top mailadres hebt.
Dus hotchick69@hotmail.com is niet zo handig en bierzuipenikbenonweerstaanbaar@live.nl is ook niet slim.
Gewoon je voornaam en je achternaam (eventueel een punt ertussen) en gmail.com maakt een veel professionelere indruk.
Voorbeeld: Je mail is van harte welkom op bodo@loopbaanregisseur.nl en je telefoontje is op kantoortijden welkom op 06-24257923.
Presenteer jezelf in 1 minuut: Voorbeelden
Nienke zoekt een baan als Aviseur over Babys[embedyt] [/embedyt]
Om jezelf mooi in beeld te brengen moet je bij Keizer zijn, bij Eric Keizer.
[embedyt] [/embedyt]Als leidinggevende ben ik een kei van een man, mijn naam is Ton Wijman
[embedyt] [/embedyt]
Belinda vertelt over haar sollicitatieprocedure
[embedyt] [/embedyt]
Vanessa Weewer vertelt over werving en selectie van sollicitanten
[embedyt] [/embedyt]
Wat maakt JOU Interessant?
Tijdens het bedenken van je presentatie is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat jij wilt overbrengen.
Wat doe je precies?
Wat heb je bereikt?
Wat zijn je doelen?
Wat wil je voor wie betekenen en waarom.
Pak een leeg vel papier en schrijf alles op wat je te binnen schiet.
Elevator Pitch Opschrijven
Presenteer jezelf in 1 minuut:
Schrijf na het brainstormen je hele presentatie eens uit.
Wat het ene moment nog erg logisch leek kan in tweede instantie misschien tot wat te ingewikkeld of langdradig lijken.
Scherp je presentatie aan en oefen ook eens hardop.
De eerste indruk, al is het maar 1 minuut, is een kans die niet verspild mag worden.
Je zal begrepen, gehoord en onthouden worden wanneer jij je boodschap kort, bondig en duidelijk weet over te brengen.
IJzersterk met de Elevator Pitch: Yes you can!
Je Presentatie regisseert je Toekomst.
Bescheidenheid is als werkzoekende niet handig!
Als je op een authentieke, krachtige en passievolle manier gehoord en gezien wordt, dan val je op.
Zo oogst je netwerkgesprekken en scoor je sollicitatiegesprekken.
Heb je zin om je beter te leren presenteren?
Heb je zin in meer regie in je loopbaan?1- Daagse Masterclass LoopbaanRegie
Ben je onderweg naar je burn-out?Heb je een conflict? Of is je werk saai?
Dan glipt de regie over je loopbaan door je vingers.
Voel je je niet gehoord, niet gezien, niet gewaardeerd?
Dan is het de hoogste tijd om de regie over je loopbaan te pakken.
Wil je passiviteit omdraaien in passie?
Dan is deze masterclass perfect voor jou!
Wil je stoppen met depri zijn op je werk?
Boost dan nu je loopbaan!
Don't be lazy. Get in control!
Voor meer info klik op Masterclass LoopbaanRegie.
Met hart en ziel,
Bodo Agterhof